Thursday, April 21, 2011

Zuhud........

Aku tahu rezekiku
tak mungkin diambil orang lain
kerananya hatiku tenang.

Aku tahu amal-amalku
tak mungkin
dilakukan orang lain
maka aku akan
sibukkan diriku untuk beramal.

Aku tahu
Allah selalu melihatku
keranaNya
aku malu bila Allah
mendapatiku melakukan maksiat.

Aku tahu
kematianku menantiku
maka aku persiapkan bekal
untuk berjumpa
dengan Rabbku..........

( Hassan Al-Basri )


Nota :

a) Zuhud itu bukanlah sekadar bersabar bila tiada juga mendahulukan orang lain bila
    ianya ada.

b) Kadang kala begitu cintanya Allah kepada kita, ia mengambil semua ’ sebab ’ yang
    kita telah terbiasa dengannya seperti yang dekat dihati @ sesuatu yang dicintai. Semua    
    itu seolah-olah Allah swt ingin menyatakan pada kita :

    ”Wahai hambaKu, Aku ingin kamu datang dan berlindung hanya kepadaKu ”....hingga
     kita mengetahui Dia itu Al-Walaf.





No comments:

Post a Comment