Saturday, April 30, 2011

Tribulasi

Assalamualaikum.

Berakhir sudah Mac. Bila baca blog kawan-kawan, masing-masing menempuhi tribulasi. Ya, masing-masing punya cerita tersendiri. Tak kira siapa kita, dugaan, ujian, tribulasi, apapun yang kita panggil, selalu saja menjengah. Kalau tak cukup kuat, mudah saja rebah.

Menjadi pelajar khususnya pelajar siswazah (post-grad) memberi peluang buat diri saya sendiri untuk bukan saja merasai tribulasi pencari ilmu tetapi juga melihat yang dihadapi oleh rakan-rakan saya. Air mata jadi sangat murah bila bergelar pelajar. Adik saya yang kini di tingkatan 3 pernah bertanyakan pada saya, "Kakak, stress sangat ke ambil PhD?". Barangkali dia pelik melihat kakaknya yang selalu pulang ke rumah sekadar 2 - 3 hari.
Cukup untuk sekadar mengurangkan sindrom stress.
Apa yang stressnya mengambil Master atau PhD?

1. Perkara paling tak best bila sambung belajar adalah masalah kewangan. Memang sungguh-sungguh tak best. Maklum saja, rakan-rakan lain sudah bekerja. Sudah berkereta malah ada yang sudah berkeluarga. Sedangkan kita masih terkontang-kanting mencari ilmu, sambil-sambil menadah tangan dan menebal muka pada mak ayah untuk membayarkan yuran beribu-ribu ringgit (per semester). Sibuk juga cari kerja part-time sana sini untuk buat duit makan dan fotostat.

Saya pernah mengalami masalah ini. Tapi alhamdulillah, sekarang tidak lagi selepas memperoleh biasiswa. Semasa Master dulu, saya sudah fikir untuk mencari kerja kalau tiada pihak yang sudi sponsor pengajian. Allah mendengar doa saya, Dia berikan bantuan kewangan yang tidak pernahpun saya bayangkan. Jangan kata bayangkan, tak pernah idamkan pun! Sebabnya, saya selalu fikir saya tidak layak.

2. Menjadi pelajar post-grad bermakna anda menjadi lone-ranger. Maklum saja, selepas konvokesyen ramai yang keluar dengan haluan masing-masing. Kawan baik, kawan se'geng' semua dah bertaburan merata negara. Tinggal kita saja dengan kawan-kawan yang baru. Persahabatan dengan kawan-kawan post-grad tentu sekali tidak sama dengan kawan-kawan semasa degree. Tambah lagi kalau kita seorang saja yang sambung belajar. Pensyarah saya pernah bercerita bahawa beliau tak pernah merasa bersendirian saat beliau mengambil PhD. Tapi orang disekeliling saya, hampir semuanya mengalami masalah ini. Yang perempuan terutamanya. Saya rasa lelaki tak terlalu menghadapi masalah ini. Sebabnya, orang lelaki ni sentiasa berkawan-kawan. Berbeza dengan yang perempuan. Tak kisah lah yang bujang atau yang berkahwin.

Bukan tiada kawan. Bukan tiada siapa peduli. Tapi semua orang sibuk dengan kajian masing-masing. Tak sempat nak terlalu ambil tahu tentang orang lain. Lagipun, "kalau kau ada masalah, akupun ada masalah aku sendiri!" Sudahnya, menangis sorang-sorang. Inilah masanya kita akan dapat tahu siapa sahabat, siapa sekadar kawan. Kalau sahabat, dia bukan memujuk tapi akan selalu bersedia mendengar keluh-kesah kita. Kalau yang sekadar kawan, mungkin akan lari, mungkin akan mengejek. Paling teruk kalau yang bercerita pula tentang masalah kita kepada orang lain. Bukan untuk membantu tetapi sekadar mahu membuka aib. Tak baik tau! Cara terbaik untuk atasi masalah ini adalah menyertai study circle a.k.a usrah.
Ha, usrah bukan semata-mata bercakap tentang hal agama saja ya. Dalam usrah ini boleh bertukar-tukar cerita, berkongsi masalah dan mengeratkan ukhuwah. Bagi saya, ke-lon-ranger-an seseorang itu bukan kerana orang tak mahu berkawan dengannya tetapi kerana kita yang tak mahu berkawan dengan orang. Tak perlu ubah orang lain, tetapi ubah diri kita.

4. Yang tak best juga bila buat Master atau PhD adalah bila perlu menulis. SAAAANGGAAATTTT SUUUUSAAAAHHHH!!! Apa yang susah? Taip saja lah! Banyak bezanya menulis semasa degree kalau nak dibandingkan dengan semasa Master dan Phd. Semasa degree dulu, saya boleh selesaikan assignment dalam masa 1 hari saja. Tambah-tambah lagi kalau lab report.
Pakcik Wikipedia kan ada, copy sana sikit sini sikit, paste. Tukar format, repair alignment. Masukkan gambar, masukkan result and discussion. Siap! Sebelum pukul 5 dah boleh hantar bawah pintu bilik cikgu amali.

Bila dah masuk Master dan PhD, semuanya perlu references. Semua perlu ikut format. Semua perlu akademik. Perlu analitikal, perlu kritikal, perlu apa lagi ya? Pakcik Wiki dah tak boleh dirujuk. Sekadar tengok-tengok nak faham konsep tu boleh la. Tapi kalau nak copy paste memang tak boleh! Kena baca jurnal akademik, kena baca buku akademik. Buatnya orang yang bertukar aliran macam saya, memang terseksa nak membaca bahan-bahan akademik ni. Semasa degree dulu ada juga baca jurnal untuk buat final year project. Tapi jurnal sains tak sama dengan jurnal sains sosial. Jurnal sains sosial ni, baca 2-3 kali pun belum tentu dapat faham. Tambah pulak kalau dalam bahasa Inggeris. Maklum saja, bahasa Inggeris saya belum capai tahap excellent. Bila ditambahkan dengan istilah-istilah sains sosial yang tak pernah jumpa, pening-pening lalat dibuatnya.

5. Satu lagi perkara besar yang buat pelajar post-grad stress adalah penyelia. Alhamdulillah, saya sentiasa dapat penyelia yang baik dan sangat membantu sejak dari degree lagi. Mr. Kesaven dan Dr. Sudesh dulu sangat membantu. Begitu juga dengan penyelia saya semasa Master dulu. Penyelia saya sekarang juga sangat banyak membantu. Bukan sekadar bantuan penyeliaan, bantuan emosi juga. Penyelia saya yang sekarang ini bukan hanya menyelia tesis saya. Saya selalu meminta nasihat dan teguran-tegurannya buat pedoman hidup. Kalau nak bercerita, bimbang berjela-jela.

Bertuahnya saya punya penyelia yang baik-baik kan? Hakikatnya, bukan semua penyelia begini. Ada juga yang suka menjatuhkan. Ada yang menindas pelajar. Ramai juga yang mengabaikan pelajar. Masing-masing punya ragam tersendiri. Biasalah, manusia. Pelajar juga ada macam-macam perangai. Jadi jangan expect penyelia yang baik-baik saja. Bersyukur dengan siapapun yang menjadi penyelia kita. Kalau beliau bermasalah, boleh tukar penyelia. Tapi kalau kita yang bermasalah, sila-silalah tukar perangai kita.
Ada seribu satu macam lagi tribulasi yang boleh buat pelajar post-grad stress. Tapi bagi saya kebanyakannya merupakan masalah peribadi, masalah yang berpunca dari diri sendiri. Kalau difikirkan, pelajar degree juga banyak masalahnya. Tapi dapat diatasi dengan mudah. Mungkin kerana faktor usia. Waktu degree kita masih muda. Masalah-masalah yang datang diambil remeh, diselesaikan berkawan-kawan, dengan hati yang riang gembira. Berbeza dengan waktu Master/PhD. Usia masing-masing sudah makin meningkat. Orang perempuan ni, bila usia makin meningkat makin suka risau hal-hal remeh temeh. Benda kecik pun jadi besar.

Tak kira belajar, bekerja ataupun suri rumah, kita takkan terlepas dengan tribulasi. Tapi yang paling utama, cara kita menghadapinya. Ada orang yang melarikan diri.
Berhenti belajar. Mengalah di tengah jalan. Kalau ini pilihan anda, teruskan. Kalau itu yang terbaik, apa salahnya. Berhenti ambil Master/PhD bukan bermakna dunia sudah berakhir kan? Bangkit semula. Kalau akademik bukan bidang untuk masa depan anda, mungkin ada bidang lain. Tapi jangan sesekali putus asa. Dunia Allah ni luas. Terokailah ia.

Buat anda yang terus bertahan mencari ilmu, selamat bertahan! Tabah selalu, kuatkan semangat. Ingat, pencari ilmu itu pejuang. mencari ilmu itu perjuangan. Mana ada perjuangan yang mudah? Kalau kita rasa kita dah cukup berusaha, nilai semula usaha yang kita lakukan berbanding pencari ilmu dahulu kala. Macam Imam Syafie yang merantau dari Madinah ke Mekah tanpa bekalan pena dan kertas, sampai perlu menulis dengan lidi dan air liur di tapak tangannya (tapi beliau hebat, kering air liur terus melekat ilmunya). Contohi Imam Bukhari juga yang merantau jauh hanya untuk mencari perawi hadis. Malah setiap hadis yang beliau riwayatkan mesti didahului dengan solat-solat sunat untuk pastikan setiap hadis yang ditulisnya ditulis dengan izin Allah, dengan kebenaran, dengan bantuan Allah.

Sedangkan kita? Betulkah kita sudah cukup berusaha? Malam-malam kita stay-up belajar atau tahjud tak atau cuma berdengkur? Siangnya kita sungguh-sungguh membaca, ke library atau ke kelas tak? Atau cuma berkurung dibilik bermain FB, Twitter, atau melayari OhBulan!?

Buat anda yang baru berniat nak sambung belajar, jangan pula takut nak sambung belajar sebab membaca entri ini ya. Perbetul niat masing-masing. Paling penting, kalau rasa nak sambung belajar sebab tak dapat kerja, fikir dan muhasabah diri 2 - 3 kali lagi. Mencari ilmu itu perjuangan, perjuangan itu kalau kerana Allah, insyaAllah, jadi jihad. Jadi pencari ilmu itu pejuang, dan jika ia pejuang Allah, maka ia adalah mujahid.
p/s: Kita ni...mujahid tak?

No comments:

Post a Comment