Thursday, January 27, 2011

Rendahnya diri dan ampunilah daku Ya Rabb

Dengan menyebut nama Allah
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Ya Allah
Aku memohon sedikit saja dariMU meskipun ……
sesungguhnya yang kubutuhkan dariMu  begitu banyak
dan Engkau sama sekali tidak membutuhkannya
dari dulu hingga kapan pun.

Bagiku yang ku pinta ini sangatlah banyak
sedangkan bagiMu teramat kecil
Ya Allah
ampunanMu atas dosaku
pengabaianMu atas kesalahanku
serta maafMu atas kezalimanku
juga penutupanMu atas keburukan amalku
kemurahanMU atas berbagai kejahatanku
baik yang sengaja maupun yang tidak sengajaku lakukan
semuanya mendorongku untuk meminta dariMu
sesuatu yang sejatinya tidak layak bagiku
yang Engkau karuniakan kepadaku kerana Kasih SayangMu
Engkau perlihatkan kerana kekuasaanMu
dan Engkau perlihatkan berbagai wujud penerimaanMu

Sekarang
aku berdoa kepadaMu dalam keadaan aman
ku mohon kepadaMu dalam keintiman denganMu
tiada rasa takut dan khawatir
yang berlebihan terhadapMu
atas apa yang ku mohonkan kepadaMu
jika yang diminta terlambat dikabul
aku mencelaMu kerana kebodohanku
padahal
boleh jadi keterlambatan itu lebih baik bagiku
kerana Engkau mengetahui akibat berbagai urusan
aku tidak melihat Tuan yang lebih dermawan
dan sanggup bersabar menyingkapi hamba
yang kikir ini ketimbang  Engkau

Wahai Rabbku
Engkau menyeruku namun justru berpaling dariMu
Engkau berupaya mencintaiku
meskipun aku membuatMu membenciku
Engkau berupaya mengasihi
meski aku justru menghindariMu
tampaknya aku terlalu berani kepadaMu
namun hal itu tidak menghalang-halangMu
untuk tetap mengasihi, menyayangi dan berbuat baik kepadaku
kasihilah hambaMu yang banyak salah ini
karuniailah aku dengan kebaikanMu
sesungguhnya Engkau Maha Dermawan lagi Pemurah.

(Shahifah ‘Alawiyyah)

Nota :

Doa saidina Umar :
‘ Ya Allah, jadikan daku redha dengan keputusanMu dan berkatilah daku dalam takdirMu
sehingga diri ini tidak suka menyegerakan apa yang Engkau tunda dan menunda apa yang Engkau segerakan ‘

No comments:

Post a Comment