Saturday, January 3, 2015

Ucapan sambutan mauludir rasul kebangsaan 2015


Alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan sekalian alam, salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad saw, ahli keluarga serta para sahabat baginda. Marilah sama-sama untuk kita merafakkan, setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Illahi kerana dengan izin dan inayahNya kita sekalian dapat berkumpul dalam majlis yang mulia ini bagi menyambut dan memperingati kelahiran junjungan besar nabi Muhammad saw.

Majlis sambutan mauludir Rasul saw adalah suatu majlis yang tersendiri sifatnya yang dianjurkan oleh kerajaan Malaysia dengan satu hasrat murni untuk menjunjung tinggi kerasulan nabi Muhammad saw seterusnya mengajak masyarakat untuk terus menjadikan rasulullah saw sebagai contoh ikutan di dalam kehidupan kita sekalian.

Menjadi harapan kerajaan dalam memastikan seluruh umat Islam terus mencintai nabi Muhammad saw dan berusaha  mengamalkan  segala ajaran yang dibawa oleh baginda. Hal ini amat sekali bertepatan dengan firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat yang ke-21 yang bermaksud :  Demi sesungguhnya adalah bagi diri rasulullah itu contoh ikutan yang terbaik, iaitu bagi orang-orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah yakni balasan baik hari akhirat serta pula menyebut dan mengingati Allah sebanyak-banyaknya, yakni dalam masa senang dan juga susah.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian;

Sambutan Mauludir Rasul di saat dan di ketika yang amat signifikan ini, dalam konteks negara Malaysia, maulud nabi di sambut di saat negara baru sahaja melangkah hari ke-3 pada kalendar masehi 2015, ertinya kita baru sahaja 3 hari melepaskan lalu 2014 yang penuh suka duka yang tercatat pada kalendar negara. Kita baru sahaja melepaskan 2014 yang melihat negara kehilangan MH370 yang sampai di saat dan ketika ini belum sampai ke titik nokhtah pertemuan pengakhirannya. Namun, di samping yang sama ianya tidak pernah menjadikan kita untuk jemu berusaha mencarinya dengan segala kudrat  yang ada, diiringi semangat yang tidaki pernah pudar, yang penuh pengharapan agar doa dan pengharapan penemuannya dijawab di langit sana.

Kita juga menyaksikan betapa MH17 yang tertewas di Timur Ukraine tetap kekal, segar diingatan dan dunia juga dapat menyaksikan betapa seluruh rakyat Malaysia bersatu hati bersama menyimpulkan semangat, bertaup jiwa dan perasaan mengiringi korban-korban MH17 dibawa kembali ke bumi watan Malaysia tercinta buat disemadi sebagai penghormatan di atas tragedy pilu negara. Tentunya bak kata pujangga, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Hal ini tentunya amat dirasai oleh sanak saudara, isteri dan anak-anak tercinta, ibu dan ayah-ayah warga MH17. Sesungguhnya kami jua bersama dengan anda!

Disember 2014 juga menyaksikan pesawat QZ8501 AirAsia-Indonesia sekali lagi mengemparkan negara dan juga dunia. Jumlah kurban melibatkan pelbagai negara dunia termasuk Malaysia,terus melakari sejarah negara pada kalendar  2014. Banjir yang berkemuncak membadai 26 Disember 2014 juga mengisi kalendar negara dengan tragedy banjir yang amat luar biasa. Limpahan air berisi lumpur, menghanyutkan segala harta benda, pohon-pohon, jalan-jalan, kenderaan bahkan juga rumah kediaman termasuk nyawa yang turut menjadi kurban. Hujan yang mencurah, sungai yang membuak, lautan yang bergelora, bukit-bukit yang mengalirkan deras airnya bersama lumpur dan balak menyaksikan betapa kesedihan yang mendalam. Air mata deras mengalir menambah jumlah air banjir yang sedia menenggelamkan segala. Limpahan banjir yang mencatat kemuncak pada 26 Disember 2004 seakan berbetulan tsunami yang melanda Acheh di tarikh yang sama 26 Disember, yang berbeza hanya tahunnya 2004.

Semua catatan kalendar 2014 mengajak kita sekalian menginsafi betapa kudrah dan iradat Illahi rabbul-izzahti punya kekuasaan. Inn-namaaa amru huuu i-zaaa a-raada syai-an ay yaquula lahuu kunn fayakuun. Justru, di kesempatan mauludir rasul, nabi yang membawa rahmatan li-alameen, di mentari januari 2015 agar semua segera menginsafi, mengkoreksi diri mana-mana kewajiban yang masih terabai agar segera dipenuhi, mana-mana silaturahim yang terungkai agar lekas diperbaiki, mana-mana kesombongan dan ketaksuban diri agar cepat diistighfarkan. Mana-mana bicara dusta dan fitnah, adu domba agar wajib dihenti dan dibetulkan.

Ya Allah, kami pohonkan di kemuliaan ini, disaat kelahiran junjungan agung Muhammad saw. Kami bermunajat, tunduk redha dan pasrah memohon perkenan, merayu rahimMu, merintih belas kasihanMu. Bantulah kami, hilangkan penderitaan kami, keringkanlah air banjir kami. Ya Allah, cukuplah Ya Allah. Ya Allah, jika Engkau azab kami, sesungguhnya kami adalah hambaMu, In tu’azzibhum fa innahum ibaduk dan sekiranya Engkau mengampuni kami, Engkaulah Tuhan yang maha perkasa lagi maha bijaksana. Wa in tagfir lahum fa innaka antal azzizul-hakim (Al-Maidah; 118).

Selamat Mauludir Rasul, selamat menjalani kehidupan pada jalan Allah pada tahun 2015. Selamat mengikuti sunnah Muhammad saw.

Di akhir kesempatan saya ingin merakamkan penghargaan kepada semua pihak, JAKIM, agensi kerajaan, swasta dan semua pihak yang telah bertindak secara kolektif bagi menjayakan majlis ini. Sewajarnya ia dapat diteruskan bagi memastikan majlis yang bersejarah ini akan dapat kekal bertakhta di hati rakyat Malaysia di samping mampu menyampaikan mesej-mesej  berguna kepada seluruh umat manusia khususnya umat Islam di negara ini.

Sekian, wabillahi taufik wahidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Mejar Jeneral Dato’ Seri Jamil Khir bin Hj Baharaom (B)
Masjid Putra, Putrajaya
3 Jan 2015

No comments:

Post a Comment