Saturday, January 3, 2015

Doa Sambutan Mauludir Rasul Kebangsaan 1436 H / 2015 M


Bismillaahir Rahmaanir Rahim.
Alhamdulillaahi rabbil ’aa-lamin......

Dengan penuh khusyuk dan tawaduk, kami bersyukur di atas segala nikmat dan rahmat yang telah Engkau kurniakan, dapat kami berkumpul pada pagi yang penuh barakah ini di masjid yang mulia ini untuk sama-sama meraikan majlis sambutan Maulidur Rasul saw peringkat kebangsaan bagi tahun 1436 hijri ini. Kami memohon agar diberkati majlis sambutan yang kami adakan ini.

Ya Allah Engkaulah Maha Agung di langit dan di bumi yang mempunyai kekuasaaan. Engkau jadikan kelahiran rasulMu  sebagai membawa sinar cahaya kepada kehidupan. Engkaulah yang mengutus rasul manusia pilihan pemberi penjelasan bagi mengenaliMu menjalani jalan yang suci penuh dengan kebenaran, mentransformasi masyarakat dari budaya jahilliyah yang keji dan kejam, yang gelap gelita di zaman kesesatan, bergelumbang dengan maksiat dan hawa nafsu kepada cahaya iman dan ketakwaan. Dari keruntuhan akhlak kepada kehidupan yang bernilai murni yang mendapat pujian dan penghormatan.

Di saat kami berhimpun di majlis yang mulia ini, kami mohon agar dikurniakan keselamatan dan kesihatan serta taufik dan bimbingan kepada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agung, serta pemimpin-pemimpin negara seterusnya seluruh rakyat dan umat Islam, umat Muhammad di seluruh dunia.

Ya Allah, peliharakanlah negara kami Malaysia dan negara-negara Islam yang lain dari sebarang huru-hara, bala bencana. Di suasana negara kami diuji dengan musibah banjir, bencana banjir besar sekarang ini, kami semua memohon, penuh pengharapan, memohon agar Engkau ringankanlah penderitaan mereka. Berilah kekuatan dan ketabahan bagi mereka berhadapan ujian Engkau ini Ya Allah. Semuga keadaan mereka cepat pulih, kembali kehidupan aman bahagia bersama keluarga.

Kurniakanlah kami, keyakinan beriman kepada rasulMu dengan tidak berbelah bagi. Berilah taufik dan kekuatan agar ajaran-ajaran baginda nabi kami hayati, menjadi cahaya dan rahmat untuk kami jalani hidup di dunia ini. Jadikanlah kami umat yang mencintai baginda dalam semua keadaan. Dorongkanlah kami untuk menghayati sunnah baginda dalam kehidupan. Pereratkanlah ukhuwwah, tali persaudaraan antara kami. Selamat sejahtera dalam persefahaman dan perpaduan, selari dengan tema sambutan; Perpaduan Nadi Transformasi Negara. Semuga hidup kami aman dan tenteram, bahagia di dunia berpanjangan seterusnya di akhirat nikmati keredhaan dan beroleh kebahagiaan.

Aameen.

Hj Abd. Manaf b Hj Mat
Masjid Putra, Putrajaya
3 Jan 2015

No comments:

Post a Comment