Wednesday, January 21, 2015

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadan


Ya Allah berikanlah keberkatan kepada kami pada bulan Rejab & Syaaban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya bulan yang berkat ini yang diturunkan al-Quran & dijadikan sebagai petunjuk kepada semua manusia serta sebagai penerangan kepada petunjuk dan kebenaran . Bulan ini telah tiba maka sejahterakanlah kami di dalamnya dan sejahterakanlah bulan ini untuk kami.

Ya Allah ya Tuhan kami, kami memohon kepadaMu untuk memberikan kami jalan kebaikan, menghindarkan kami dari jalan keburukan yang Engkau tidak suka kepadanya. Wahai Tuhan yang Maha Mengasihani dan yang Maha Pengampun.

Ya Allah ya Tuhan kami, kami berpuasa untukMu dan atas rezekiMu kami berbuka. Hilanglah segala kehausan dan diduga keletihan dan akan berkekalan balasan pahala dengan izinMu.

Ya Allah, ya Tuhan kami. Dengan rahmatMu yang Engkau limpahkan pada setiap kejadian, ampunilah kami.

Ya Allah, perbaikilah untuk kami agama kali yang merupakan penjaga urusan kami. Dan perbaikilah untuk kami dunia kami yang di dalamnya adalah kehidupan kami dan perbaikilah untuk kami akhirat kami yang kepadanya kami kembali, dan jadikanlah hehidupan ini untuk kami berbuat kebaikan dan kematian menghentikan daripada setiap kejahatan.

Ya Allah, bebaskanlah kami daripada seksa api neraka dan lapangkanlah untuk kami rezeki yang halal dan palingkanlah daripadaku kefasikan jin dan manusia. Wahai Zat yang hidup dan terus menerus mengurus makhlukNya.

Ramadhan yang di dalamnya Engkau telah turunkan al-Quran. Kami berlindung dengan kekuasaanMu yang mulia, wahai pemilik fajar yang terbit dan malam-malam kami dan pemilik bulan Ramadhan. KepadaMu kami mengadu akan kesalahan dan dosa kami yang dengannya Engkau akan menyeksa kami pada hari perjumpaan denganMu kelak. Ya Allah, janganlah Engkau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidup kami. Seandainya Engkau menetapkan sebaliknya, maka jadikanlah puasa kami ini sebagai puasa yang dirahmati, bukan sia-sia.

Ya Allah, jadikanlah puasa ini di dalamnya mendapat pahala serta diterima sebagai amalan yang mendatangkan keredhaanMu dan RasulMu serta dihubungkan cabang-cabangnya dengan pokok, dengan hak kemuliaan nabi Muhammad saw dan ahli keluarga baginda saw yang suci.

Aameen.

Kau bulan kerinduan
Hadirmu amat dinanti
Dirimu membentang samudera keampunan
Bernaung kasih tiada tepian.

Karangkraf

No comments:

Post a Comment