Monday, October 6, 2014

Tahajjud

Pelajaran ke-34

a) Bersabda rasulullah saw: Pada malam aku di isra’kan ke langit, Tuhan telah memberi lima wasiat kepadaku: Jangan gantungkan hatimu kepada dunia kerana Aku TIDAK menciptakannya untukmu, pusatkanlah cintamu kepadaKu kerana kamu akan kembali kepadaKu, bersungguh-sungguhlah mengharapkan syurga serta putuskanlah harapanmu dari manusia kerana mereka tidak memiliki sesuatu dan rajinlah bertahajjud kerana kemenangan adalah dengan bangun malam. (Syiratul-Islam)

b) Berkata Imam Ghazali ra: Pada tiap permulaan malam terdengarlah suara memanggil dari bawah Aresy; Hai bangunlah para ahli ibadah dan terbangunlah mereka bersembahyang sesuka Allah, kemudian pada pertengahan malam terdengar suara yang memanggil: Hai bangunlah mereka yang takut kepada Allah, dan bangunlah mereka melakukan sembahyang hingga waktu fajar kemudian terdengarlah lagi suara: Bangunlah mereka yang beristighfar dan beristighfarlah mereka dan jika fajar telah menyingsing terdengar suara memanggil: Hai orang-orang yang lalai bangunlah! Dan bangunlah mereka dari tempat tidurnya seperti mayat-mayat yang terbangun dari kuburnya. Karenanya Lukman berwasiat kepada puteranya: Janganlah engkau masih tertidur di kala ayam jantan berkukuk di waktu fajar.

c) Jika engkau bertanya, kenapa ibadah yang sedikit diganjar pahala yang besar, maka dengarlah cerita Imam Syafie, tatkala ia lagi berjalan jatuhlah tongkat dari tangannya, lalu datanglah seorang berburu-buru mengambilnya dari bawah dan diberikan kepadanya. Sebagai tanda terima kasih Imam Syafie, diberinya orang itu satu kantong berisi wang yang yang cukup banyak. Ditegornya Imam Syafie oleh seorang yang melihat kejadian itu dengan berkata: Buat apa itu ganjaran yang begitu besar untuk perbuatan yang begitu sederhana? Yang dijawab oleh Imam Syafie: Ia telah menggunakan segala dayanya dan aku hanya menggunakan sebahagian dari dayaku, kemudian diriwayatkan oleh beliau sebuah hadit dari rasulullah saw: Tuhanku menerima dengan satu udzur duaribu kesalahan (maksiat), terutama takbir pembukaan dalam sembahyang.

Kerana rasulullah saw bersabda: Takbir yang pertama (dalam sembahyang) lebih baik dari dunia dan seluruh isinya.

Artinya jika dunia ini adalah milikmu dan engkau nafkahkan semuanya dalam jalan Allah, tidak akan engkau peroleh daripadanya apa yang engkau peroleh dengan takbir pertama. (Mau’idhah).

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment