Friday, October 24, 2014

STEM ( 1 )

Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik

Latar belakang
 
*      Program Transformasi Kerajaan – 1.3 juta perjawatan dalam bidang STEM menjelang 2020.
*      KPM perlu bekalkan 270,000 murid aliran STEM setahun menjelang tahun 2020.
*      KPM memastikan modal insan menepati kuantiti dan kualiti keperluan tenaga kerja berkemahiran tinggi.
*      Negara memerlukan sasaran 60 % murid sekolah menengah atas di aliran STEM.
*      Penekanan kepada asas kemahiran STEM di peringkat sekolah amat penting.
*      Sasaran nisbah yang ditetapkan masih belum tercapai (46.7%).
[ Iaitu STEM = Sains Tulen (30.7%) + Teknikal (11.5%) + Vokasional (4.5%) ]
*      Di peringkat tertiari, nisbah pelajar STEM kepada aliran bukan STEM di IPTA ialah 35:65, di Politeknik 70:30 dan di Kolej Komuniti 57:43.
*      Bekalan guru sains tulen - bilangan guru opsyen tulen adalah berlebihan
       Guru opsyen mengajar          : 10,183
 Guru opsyen tidak mengajar: 18,185
 Jumlah                                    :  28,368
*      Tetapi bilangan murid yang mengikuti aliran ini adalah sedikit.
*      Kekurangan enrolmen ini menyebabkan kelas aliran sains tidak dapat dibuka secara optimum.
*      Selaras dengan hasrat Dasar 60:40 aliran STEM:bukan STEM ® Inisiatif Pengukuhan STEM PPPM 2013-2025
*      Asas di peringkat sekolah ® bilangan siswazah STEM yang berkelayakan dan mencukupi ® tenaga kerja industri untuk memacu ekonomi Malaysia.
*      Antara langkah yang digariskan ialah:
                                 i.            meningkatkan minat murid
                               ii.            menggabungkan kemahiran berfikir aras tinggi
                              iii.            meningkatkan kemahiran dan kebolehan guru
                             iv.            meningkatkan kesedaran murid dan orang awam ® kempen kebangsaan.

PUNCA

  1. Kelemahan kurikulum,
  2. Kualiti pengajaran dan pembelajaran
  3. Infrastruktur
  4. Persepsi terhadap sains dan teknologi
  5. Sokongan
  6. Populariti
  7. Prospek  kerjaya
  8. Pengiktirafan



No comments:

Post a Comment