Monday, January 2, 2017

Sa’id bin ‘Amir Al-Jumahiy (8)

Dalam sebulan ada satu hari beliau tidak keluar  bertemu kami, jawab mereka.

Bagaimana pula dengan aduan ini wahai Sa’id? Tanya Umar kembalikepadaSa’id sebagai meminta penjelasan.

Jelas Sa’id: Seperti yang saya nyatakan tadi, saya tidak memeliki orang gaji wahai Amirul Mukminin. Saya juga tidak memiliki pakaian lain selain pakaian yang saya pakai ini. Sayamembasuhnya sebulan sekali dan saya tunggu sehingga ia kering. Kemudian barulah saya keluar bertemu mereka pada lewat petang.

Umar bertanya lagi kepada mereka: Apa lagi aduanmu tentang Sa’id.

Sa’id sering pengsan. Ini menyebabkan beliau tidak menyedari sesiapa dalam majlisnya, dakwa mereka.

Bagaimana dengan dakwaan ini Sa’id?, tanya Umar.

Dengan tenang  Sa’id menjelaskan: Saya telah melihat peristiwa  pembunuhan Khubaib bin ’Adiy dan ketika itu saya  masih lagi seorang musyrik. Saya melihat orang Quraisyh memotong anggota badannya sambil mereka bertanya: Adakah kamu suka jika Muhammad menggantikan tempatmu? Lantas Khubaib menjawab: Demi Allah! Saya tidak rela sekiranya saya selamat, duduk bersama isteri dan anak-anak sedang Muhammad dicucuk duri.

Demi Allah! Saya tidak mampu mengingati tragedi ngeri tersebut. Bagaimana saya boleh membiarkannya diperlakukan sedemikian sedangkan saya tidak membantunya. Saya merasakan Allah tidak mengampunkan kesalahan saya tersebut....sebab itulah saya jatuh pengsan.

Dengan nafas lega Umar berkata: Segala puji-pujian bagi Tuhan yang tidak mengecewakan sangkaan baik saya terhadapnya.

Kemudian Umar bin al-Khatthob menghantar 1,000 dinar untuk membantu Sa’id mengurus kehidupan sehariannya.

Apabila si isteri melihatnya, dia berkata kepda si suami : Segala puji=-pujian bagi Tuhan yang telah mengurniakan kekayaaan dan kamu tidak perlu lagi bersusah payah melayani kami. Belikanlah makanan dan carilah orang gaji untuk saya.

Adakah kamu ingin perkara yang lebih baik daripada ini, tanya Sa’id.

Apa dia? Tanya isterinyaingin tahu.

Kitaberikan dinar ini kepada orang yang datang memerlukannya, sekalipun kitalebih memerlukannya, jelas Sa’id.

Apa dia? Tanyaisterinya lagi.

Jawab Sa’id: Kita pinjamkannya kepada Allah dalam bentuk pinjaman yang baik.

Baiklah.......mudah-mudahan kamu dianugerahkan kebaikan.......balas isterinya.

Belum sempat beliau meninggalkan majlis tersebut, beliau mengambil wang dinar dan mengagihkannya ke dalam beberapa uncang. Sa’id berkata kepada salah seorang ahli keluargannya: Pergi dan berikan uncang ini kepada jandasi polan, anak yatim si polan, miskin keluarga si polan dan fakir keluarga si polan.

Mudah-mudahan Allah meredai Sa’id bin ’Amir al-Jumahiy. Beliau lebih mengutamakan orang lain berbanding diri dan keluargannya sendiri meskipun mereka sendiri hidup dalam keadaan yang amat susah dan memerlukan.


Wallahu ’alam

Dr.Abdul Rahman Ra’fat al-Basha
65 Gambaran Kehidupan Sahabat
Pustaka Salam, 2006 

No comments:

Post a Comment