Sunday, January 1, 2017

Al-Waliyy

Asma ul-Husna ke-56

Al-Waliyy ertinya Allah yang Maha Melindungi dan yang Maha Sempurna PerlindunganNya sebagaimana firmaNya bermaksud:
 
Allah adalah pelindung (wali) bagi orang-orang yang beriman.
(Al-Baqarah:257)

Maha Melindungi

Al-Waliyy ertinya kedekatan, pelindung, kerabat, yang mewakili, yang bererti pendukung yang dikasihi.

Allah adalah Pelindung hamba-hambaNya. Seorang hamba Allah yang baik juga seorang temanNya sebagaimana firmanNya dalam surah Yunus ayat 62 bermaksud: Ingatlah sesungguhnya wali-wali Allah, tiada ketakutan atas mereka dan tidak pula bagi mereka kesedihan.

Kata waliyy secara serentak memberi makna sebagai seorang tuan dan majikan, penolong, jiran, sepupu, sekutu, pelindung dan sebagainya. Persamaan umum dari semua erti tersebut adalah kedekatan. Seorang wali adalah ia yang dekat dengan seseorang sama ada secara fizikal mahupun secara kiasan sebagaimana dalam surah al-Hadid ayat 4 yang bermaksud: ....dan Dia bersama kalian di mana saja kalian berada.

Hal ini membuktikan bahawa akar kata sifat ini bermakna kedekatan. Erti ini ditemukan dalam kes seorang budak, penolong, sepupu, sekutu, atau pelindung. Dalam semuakes ini, ada situasi-situasi yang mensyaratkan kedekatan dan komunikasi. Jika ini terbukti, keberadaanNya sebagai al-waliyy bagi hamba-hambaNya merupakan petunjuk keberadaanNya yang dekat dengan mereka seperti dalam surah Qaaf ayat 16 bermaksud:....dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat nadi mereka (sendiri).

Melindungi

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelimapuluh enam dengan bercermin pada asma ul-Husna ialah mempunyai sifat-sifat sebagai pelindung, yang melindungi kepentingan Allah dengan menunaikan kewajiban dan tanggungjawab kita sebagai insan yang beriman.

Dengan merujuk dan bercermin pada sifat al-Waliyy Allah, kita akan mengekalkan kedekatan dan keharmonian hubungan kita dengan Allah (hamblum minallah) sembari menjaga ukhuwah dan silaturahim (hamlum minannas).

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment