Sunday, January 29, 2017

Al-Mubdi

Asma ul-Husna ke-59
 
Al-Mubdi erinya Allah Maha Memulai/Pemula yang Menzahirkan MakhlukNya sebagaimana firmanNya bermaksud:

(Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catatan; sebagaimana Kami mulakan wujudnyasesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnyalagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya.
(Al-Anbiyaa:104)

Maha Memulai dan Maha Menzahirkan

Al-Mubdi bermakna mengawali, memulakan penciptaan semua makhluk sebagaimana disebutkan dalam surah Al-Buruj ayat 13 bermaksud: Sesungguhnya Dialah yang menciptakan (segala sesuatu) dari permulaan dan menghidupkannya kembali.

Secara linguistik, akar katasifat ini mengandungi erti mengawali, memulai, dan seumpamanya. Allah memulai, mengawali, penciptaan semua makhluk dan yang mewujudkan mereka.

Al-Mubdi telah mewujudkan alam cakerawala tanpa contoh atau rekabentuk sebelumnya, yang menciptakan seluruh alam dengan cara yang sempurna, yang memulai pemberian kepadadan bantuan terhadap hamba-hambaNya, membuktikan diriNya sebagai sebaik-baik sandaran dan tempat bergantung.

Memulai dan mempelopori

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelimapuluh sembilan dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai sifat sebagai pelopor yang memulakan sesuatu samaada dalam urusan dunia mahupun urusan akhirat. Inilah yang dikatakan berlumba-lumba dalam kebaikan dan takwa.

Barangsiapa mengingat sifat al-Mubdi seyogianya meminta ampunanNya setiap kali ia mengingatnya dan sentiasa penuh khidmat ketika berdoa kepadaNya. Lantaran Allah dengan sifat ini Maha Memulai perhitungan dan tidak pernah terlambat dalam menghisab. Oleh itu kita perlu menjadi pendahulu atau pelopor dalam setiap amal kebaikan agar kita turut dijadikan orang yang utama di sisi Allah, bukan orang yang terakhir ataupun tidak bernilai di sisi Allah swt.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna

Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment