Monday, January 2, 2017

Konsep Pendidikan STEM

Definisi

Pendidikan sepanjang hayat yang merangkumi pembelajaran bersepadu sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik secara formal berdasarkan kurikulum; bukan formal melalui aktiviti koakademik dan kokurikulum; dan tidak formal melalui pembelajaran tidak langsung di setiap peringkat umur bermula dari peringkat awal kanak-kanak, pendidikan rendah, pendidikan menengah rendah, menengah atas, tertiari dan di peringkat industri/komuniti

Matlamat
Matlamat akhir pendidikan STEM ialah melahirkan murid yang mempunyai literasi  STEM yang berupaya untuk mengenal  pasti, mengaplikasi serta mengintegrasikan konsep atau komponen STEM untuk memahami masalah dan menyelesaikannya secara kreatif dan inovatif

  STEM dalam konteks pendidikan

Ia terdiri daripada 3 aspek :
a    a)  Sebagai bidang : Satu bidang umum yang merangkumi bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan      Matematik. (Contoh; Kimia, Pengkomputeran, Teknologi Kimpalan

      b)  Sebagai aliran : Satu laluan pembelajaran yang menawarkan pakej mata pelajaran elektif STEM          (Contoh; Pakej Sains Tulen, Sains Tulen & MPEI, Sains Tulen & Agama)

c     c_   Sebagai pendekatan : Pendekatan yang mengintegrasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai                  STEM ((Contoh; pengintegrasian pengetahuan, kemahiran dan nilai STEM melalui inkuiri,    
             penyelesaian masalah atau projek)


Wallahu alam.

No comments:

Post a Comment