Thursday, July 31, 2014

Pahala puasa (3)

Dikatakan bahawa tujuan yang dimaksud dengan ibadah berpuasa ialah mengalahkan syaitan musuh Allah saw dengan jalan mematahkan senjatanya yang ampuh, ialah hawa nafsu dan syahwat. Cara satu-satunya untuk melemahkan hawa nafsu dan syahwat ialah dengan mengurangi makan dan minum.

Diriwayatkan sehubungan dengan kewajiban berpuasa, bahawa tatkala Allah swt mencipta akal dan setelah diperintahnya untuk datang dan pergi, ditanya: Siapakah engkau?. Akal menjawab: Engkau adalah Tuhanku dan aku adalah hambaMu yang lemah. Lalu berfirmanlah Allah: Hai akal, Aku tidak menciptakan sesuatu makhluk yang lebih mulia dari engkau.

Kemudian Allah swt menciptakan hawa nafsu yang enggan melaksanakan perintah sebagaimana diperintahkan kepada akal, bahkan sewaktu ditanya oleh Allah: Siapakah engkau dan siapakah Aku? Ia menjawab: Engkau adalah Engkau dan aku adalah aku, lalu diazablah si hawa nafsu dengan api neraka sepanjang seratus tahun. Setelah menjalani hukuman Tuhan sepanjang seratus tahun, dikeluarkanlah hawa nafsu dari Jahanam dan ditanya kembali seperti semula yang dijawabnya pula seperti jawabannya semula, maka diazablah ia dengan kelaparan sepanjang seratus tahun lagi. Dalam kesempatan ketiga setelah selesai masa hukumannya yang kedua, mengakulah hawa nafsu dan menjawab pertanyaan Tuhan dengan kata-kata: Engkaulah Tuhanku dan aku adalah hambaMu. Maka diwajibkanlah ia berpuasa.

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 1
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment