Wednesday, July 30, 2014

Keagungan bulan Ramadhan (1)

Sidang Pengajian Pertama :

Dikabarkan bahawa bulan Ramadhan akan datang pada hari qiamat dalam bentuk yang terbaik dan akan sujud di hadapan Allah swt, lalu Allah berfirman kepadanya: Wahai Ramadhan ajukanlah permohonanmu dan bawalah orang yang mengetahui hakmu. Lalu berkelilinglah Ramadhan di antara lapangan-lapangan mahsyar dan kembali membawa orang yang telah mengetahui dan memenui hak-hak menghadap Tuhan.

Bertanya Tuhan kepadanya: Apa yang engkau hendaki wahai Ramadhan? Ramadhan menjawab: Aku ingin agar orang ini diberi mahkota kemuliaan. Lalu diberinyalah ia oleh Allah seribu mahkota dan diizinkan memberi syafaat bagi tujuh puluh ribu orang yang telah melakukan maksiat-maksiat yang besar- kaba’ir kemudian dikahwinkan dengan seribu bidadari, tiap bidadari mempunyai seribu pelayan dan dinaikkannya di atas binatang Bouraq lalu berfirman lagi Allah kepadanya: Apa yang engkau kehendaki lagi wahai Ramadhan?

Ramadhan menjawab: Tempatkan ia di sisi nabiMu dan tempatkanlah ia di dalam syurga Firdaus. Bertanya lagi Allah kepada Ramadhan: Apa yang engkau kehendaki lagi wahai Ramadhan?. Ramadhan menjawab: Telah terpenuhilah hajatku wahai Tuhanku dan manakah pemberianMu? Dan diberinya ia seratus kota yang dibangun dari permata yaqut merah dan zabarjad hijau, di mana di tiap-tiap kota terdapat seribu gedung ( Zahraturriadh)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 1
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment