Wednesday, July 30, 2014

Menyucikan dan membersihkan jiwa dengan bantuan Ya Quddus dan Ya Jalil (1)

Ya Allah Ya Afuww, Ya Ghafur Ya Tauwab Ya Rahman Ya Rahim. Sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Pengampun, Penerima Taubat, lagi Maha Mengasihani dan Penyayang. Ampunilah dosa-dosa kami atas kelalaian kami selama ini, di mana tidak mampu mengenal akan kasih dan cintaMu yang tidak bertepi.

Ya Allah Ya Quddus Ya Jalil, sesungguhnya Engkau yang Maha Suci dan Jernih, sucikan dan jernihkanlah hati kami yang sering kami kotori ini. Ya Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin, sesungguhnya Engkau yang Maha Memelihara lagi Maha Melindungi. Pelihara, lindungi dan pagarilah hati kami daripada termakan dengan bisik-bisik syaitan dan bisikan hawa nafsu yang sering mengajak kepada keburukan.

Maafkan kami Ya Afuww, selama ini kami mengucapkan kalimah Lailahaillallah, tetapi ianya hanya di bibir sahaja. Sesungguhnya iman ini belum meresap masuk ke dalam hati kami, sehingga kami tidak mampu merasa cinta dan rindu kepadaMu Ya Wadud yang Maha Pencinta.

Sesungguhnya kami tidak mampu untuk merasa gementar ketika ayat-ayatMu dibaca. Kami menyatakan Engkau adalah Tuhan kami, tetapi dalam masa yang sama kami sering kali mengutamakan dunia, wang ringgit, nafsu, rakan-rakan, prinsip-prinsip hidup dan melalaikan diri dari mengingatiMu Ya Allah, ampunikanlah segala dosa atas kesalahan dan kesilapan kami itu Ya Allah.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment