Wednesday, July 30, 2014

Fitrah seorang anak di Aidil Fitri

Di Aidil fitri manusia akan kembali kepada fitrahnya. Manusia akan jadi mulia bila ia kembali kepada fitrahnya. Bila mana hawa nafsu seorang manusia dididik sepanjang bulan Ramadhan maka akan terpancarlah, bercahayalah hatinya dan terpancarlah fitrah daripada lubuk hatinya. Manusia, kita akan rasa tenang, gembira dengan seluruh kebaikan  yang kita bangunkan. Dan dalam masa yang sama, kita akan menangis, jiwa kita akan merintih seandainya kita melakukan perkara yang keji dan mungkar. Seandainya kita gamak untuk melakukan kedurhakaan kepada Allah swt.

Ketika inilah seorang anak pulang mendatangi ibunya. Seorang anak pulang mendatangi ayahnya. Wahai anak, tataplah riak pada wajah ayahmu. Tataplah riak pada wajah ibumu. Nescaya kita akan menyaksikan garis-garis kedut pada wajah mereka yang sedang merangkak di usia tua.

Wahai hati, tidakkah kita terdetik dan berkata: Wahai Tuhan, sebenarnya berapa lamakah ?, berapa detikkah sahaja lagi kami berpeluang menatap wajah mereka ya Allah. Berapa masakah  sebenar yang masih berbaki buat kami, untuk kami boleh membelai wajah mereka, untuk kami mengucup kening mereka. kami boleh menatap wajah mereka ini ya Allah!

Wahai anak! Di hari yang manusia kembali kepada fitrah ini, pada Aidil fitri ini, ungkaplah : Ayah, ibu di sepanjang laluan hidup ini,  betapa kejamnya kehidupan.  Yang menjarakkani antara seorang anak dengan ayah dan ibunya. Betapa kesibukan hidup ini menjadikan ayah, ibu berada dalam dunia yang sangat terasing, berada dalam kesunyian yang amat sangat sedangkan siapakah seorang anak melainkan mereka yang pernah berada dalam rahim ibunya.
 
Ucaplah, ungkapkanlah ungkapan memohon kemaafan ketika mana peluang masih ada. Kerana pasti akan datang satu saat dan detik seorang anak tidak punya peluang lagi untuk menuturkan, mengucapkan ungkapan maafnya pada saat yang pasti akan datang tersebut.

Aidil fitri memberi ruang kepada kita untuk seorang anak menuturkan kepada ayahnya, kepada ibunya: Inilah anakmu, yang sebenarnya sangat menyayangimu pada seluroh  jiwa dan setiap nafas yang keluar daripada diri anak ini.

Lihatlah pada riak wajah ibumu, saksikanlah pada mata ayahmu, mereka yang sedang merangkak di usia tua . Betapa merasakan benar-benar kembalinya anak ini.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar walillaahi hamd. Bila mana manusia kembali kepada fitrahnya, manusia akan tahu menghargai manusia yang pernah berkorban untuk dirinya.

Wallahu ’alam.

Radio Ikim.fm

No comments:

Post a Comment