Al-Mawa’izd Al-Badi’iah
Berkata ulama radhiyallahu anhum: Hai anak Adam, lazimkan olehmu akan
dirimu diam supaya dinamai akan dikau orang yang berakal kerana orang yang
berakal itu tiada berkata ia melainkan kerana suatu hajat yang tak dapat tiada
atau kerana suatu perkataan yang memberi nasihat dan fikir melainkan pada afiat
dunia dan akhirat hai orang yang berakal ikatkan olehmu lidahmu melainkan
kerana menyebutkan perkataan yang benar atau kerana melarangkan daripada
pekerjaan yang sia-sia atau kerana menyebutkan suatu perkataan hikmah atau
mengucap syukur akan nikmat Allah.
Bermula diam itu perhiasan bagi segala yang akal dan penutup bagi segala
yang bebal. Bermula diam dirinya serta berfikir sesaat pada menghasilkan
ma’rifat Allah itu iaitu terlebih baik daripada berbuat ibadat tujuh puluh
tahun yang tiada dalamnya fikir seperti sabda nabi saw:
Ertinya: Barangsiapa diam ia
(daripada berkata-kata yang sia-sia) nescaya lepas ia daripada kejahatan lidah.
Bermula lidah yang berakal itu pada hatinya maka apabila hendak
berkata-kata kembali ia jika ada manfaat baginya maka ia berkata-kata dan jika
ada perkataan itu memberi mudharat atasnya ditahan lidahnya dan hanya yang
bebal itu pada lidahnya maka berkata ia barang yang keluarnya maka dikasih
Allah Taala bagi barangsiapa berkata-kata kebajikan dan jikalau tiada berkata
ia kebajikan maka diamlah ia seperti sabda nabi saw:
Ertinya: Bermula diam itu mempusakai
ilmu hikmah dan sedikitlah orang yang mengerjakan dia
Bermula akal serta ilmu itu mengangkatkan martabat yang mempunyai dia dan
bahawasanya bebal itu merendahkan martabat yang mempunyai dia menurunkan dia
daripada martabat yang tinggi.
Barangsiapa ada ia alim maka tiada baginya akal nescaya ringanlah ia pada
penglihat segala manusia dan tiada beroleh manfaat ilmu selama tiada serta ilmu
itu akal.
Wallahu alam.
Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007
No comments:
Post a Comment