Asma Ul-Husna 10
Al-Jabbar ertinya Allah yang Maha Memaksa (Pemaksa) sebagaimana firmanNya
bermaksud:
Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang
Melengkapi segala KebesaranNya, Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan
denganNya.
(Al-Hasyr:23)
Maha Memaksa dengan segala kebesaran dan kekuasaan
Secara linguistik, al-Jabbar berasal dari jabr. Ia bermakna pemulihan yang
kuat atas sesuatu yang pecah, retak, jatuh,hancur dan lain-lain. Al-Jabbar juga
bererti besar,agung.Para pakar bahasa menyatakan bahawa al-Jabbar adalah Yang
Maha Kuasa. Dialah satu-satunya Zat yang tidak saja merekatkan apa yang retak
melainkan juga memperkayakan orang yang dilumpuhkan dengan kemiskinan dan
kesusahan.
Pendeknya, Dialah Zat yang memulihkan segala sesuatu yang pecah atau rosak.
Abdullah bin Abbas mengatakan bahawa al-Jabbar adalah Raja yang Agung,
sementara Ibn al-Anbari mengatakan bahawa al-Jabbar adalah Zat yang berada di
luar pencapaian manusia. Yang lain mengatakan bahawa al-Jabbar bererti Zat yang
tidak dapat dikalahkan dan tak seorang pun dapat berselisihan denganNya
mengenai apa sahaja.
Diriwayatkan bahawa al-Jabbar menyampaikan pengertian yang sama yang
disampaikan oleh sifat al-Mutakabbir, Yang Memiliki segala keagungan. Kesombongan
dan kebesaran adalah sifat-sifat mulia yang hanya berhak diterapkan kepada
Allah. Apabila diterapkan kepada makhluk, sifat tersebut akan menjadi buruk.
Disebutkan pula bahawa pengertian al-Jabbar bermakna Zat yang memaksakan
kehendakNya kepada yang lain. Tak satu pun yang akan terjadi di kerajaanNya
selain segala sesuatu yang dikehendakiNya, sama ada makhlukNya suka ataupun
tidak. Dapat juga diertikan sebagai Zat yang memperbaiki, membuktikan atau
mereformasi.
Dalam salah satu pernyataannya, Imam Ali bin Abi Thalib mengatakan: Dialah
Zat yang kehendakNya telah menyatukan diriNya pada tabiat hati. Yakni Dia
mengukuhkan hati menurut cara Dia menciptakan mereka dan menurut tingkat
pengetahuan mereka tentangNya. Mereka juga mengetahuiNya adalah orang-orang
yang berbahagia, sedangkan mereka yang tidak adalah orang-orang yang celaka.
Al-Jabbar mengandungi erti kekuatan dan daya paksa. Kita dapat menemukan
bahawa seluruh anggota tubuh telah diarahkan untuk melakukan fungsi-fungsi
mereka tanpa ada kehendak sedikit pun dari mereka sendiri. Cubalah pandang
matahari ketika ia bergerak dalam orbitnya tanpa menyimpang sedikit pun dari
garis edarnya walau satu inci sekalipun. Manusia tidak ada kawalan ke atas masa
ketika Allah memilih kehidupannya untuk memulai atau bagaimana dia dilahirkan
atau bila ia mati, atau keluarga yang melahirkannya. Semua ini telah ditetapkan
baginya dan ia sedikit pun tidak dapat mengawal semua itu.
Demikian pula halnya dengan makhluk-makhluk lain di muka bumi. Mereka semua
diciptakan dengan kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan bumi.
Sifat Manusia Yang Kesepuluh Ialah Memaksa
Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesepuluh dengan
bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat memaksa atau mendorong
Imam Ahmad pernah menyebut bahawa manusia sememangnya dibekali dengan sifat
memaksa supaya ia dapat hidup di bumi. Sebagaimana Allah Maha Pemaksa, maka
manusia juga harus memaksakan dirinya untuk tunduk kepada kebenaran yang
diturunkan Allah menerusi para nabi dan rasul.
Wallahu a’lam
Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan
Asma Ul-Husna,2010
ms25-27
No comments:
Post a Comment