Asma ul-Husna 1
Allah adalah Zat yang mengeluarkan sekalian makhluk dari tiada menjadi
ada. Allah adalah wujud kekal yang menciptakan segala sesuatu yang ada.
Kepentingan
pengakuan wujudnya Allah
Kerana kata Allah itulah ramai
manusia yang sesat dan ramai pula yang mendapat petunjuk. Golongan yang binasa
ialah kerana mempertikaikan kewujudan Allah atau malahan menafikannya sama
sekali. Adapun golongan yang selamat adalah kerana mereka tidak menafikannya
sama ada secara aqli (dalil akal) mahupun naqli (dalil agama).
Untuk kepentingan pengakuan wujudnya Allah inilah segala sesuatu sama ada
di langit mahupun di bumi diciptakan dan segala sesuatu yang diciptakan itu
kelak akan binasa. Hanya wujud Allah sahaja yang kekal tidak binasa dan tidak
sanggup akal untuk menjangkaunya kerana luasnya erti dan makna Allah itu. Hanya
Allah yang Maha Tahu tentang dirinya,
bukan makhluk yang diciptakanNya, yang akan mengalami kebinasaan dan taklum di
bawah kehendakNya.
Oleh itu sifat Allah yang Maha Luas itu tidak dapat disamakan dengan sifat
manusia yang terhad dan sempit.
Sifat manusia yang
pertama ialah beriman kepada wujudnya Allah
Imam Al-Ghazali menyebutkan bahawa memastikan kewujudan Allah di dalam diri
kita ialah kebinasaan kita dan ketiadaan kita, yang asalnya tiada dan akhirnya
juga tiada.Oleh itu diutusnya para nabi dan rasul adalah untuk memastikan bahawa
manusia akan kembali menghadap Allah, yang tidak pernah binasa selama-lamanya
menurut ukuran Allah itu sendiri, bukan dalam pengertian akal kita yang
terbatas dan daif ini.
Ertinya kita beriman dan mengakui wujudnya Allah bukan hanya sekadar
pengakuan lisan atau akal semata-mata, tetapi ianya merupakan pengakuan amal,
hati dan seluruh organ tubuh kita.Seorang lelaki telah bertanya kepada Hasan
Basri dengan katanya: Wahai Abu Said! Adakah engkau merupakan seorang yang
beriman kepada Allah?
Hasan Basri menjawab: Jika engkau bertanya aku tentang iman kepada Allah,
para Malaikat, kitab-kitabNya, para rasul, syurga, neraka, hari kebangkitan dan
pembalasan, maka aku memang beriman kepada semua itu. Adapun jika engkau
menyoalku mengenai maksud firman Allah dalam ayat 2 surah al-Anfal yang
bermaksud: Sesungguhnya mereka yang beriman itu merupakan mereka yang apabila
disebut nama Allah gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka
ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka dan kepada Tuhanlah mereka
bertawakal......Maka aku tidak tahu sama ada aku termasuk dalam golongan ini
atau pun tidak....
Jika Hasan Basri sendiri merasai perkara ini sukar untuk dipastikan,
sedangkan dia merupakan seorang alim lagi abid, apatah lagi kita yang kerap
kali terjerumus dalam lembah dosa.
Ertinya, pengakuan wujudnya Allah itu adalah berupa pengakuan yang
menyeluruh dari seluruh unsur tubuh badan kita, iaitu rohani dan jasmani, badan
yang halus (roh) mahupun badan yang kasar (fizikal). Ini membawa pengertian
kepada bentuk keimanan yang sempurna, iaitu rasa takut dan gementar apabila
kita mengingat kebesaran Allah dan kembalinya kita kelak kepada Allah untuk
mempertanggungjawabkan seluruh perbuatan kita seamasa di dunia.
Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang pertama ialah beriman
kepada wujudnya Allah dan merasai keiman itu dalam diri berupa kesucian
beramal, keikhlasan ibadat dan berserah diri sepenuhnya kepada ketentuan Allah.
Wallahu a’lam
Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan
Asma Ul-Husna,2010
ms1-3
No comments:
Post a Comment