Tuesday, December 26, 2017

Pendekatan Menangani Probia Matematik Di Kalangan Murid

Bentuk mindset mereka

Saya sering berhadapan dengan pelajar-pelajar yang tidak menggemari mata pelajaran Matematik di sekolah. Ramai ibu bapa yang mengadu anak mereka sangat lemah dalam mata pelajaran tersebut, Kenyataan ini disokong lagi dengan keputusan peperiksaan mereka yang tidak pernah lulus mata pelajaran Matematik.

Apabila saya berhadapan dengan pelajar yang menghadapi situasi begini, biasanya saya akan cuba mendiagnosis mereka bagi mencari punca mereka tidak menggemari subjek tersebut. Adakah memang mereka sangat lemah menguasai operasi dalam mata pelajaran tersebut ataupun mereka tidak tahu teknik menjawab soalan?

Sangkaan saya meleset kerana hasil diagnosis saya adalah 90% daripada mereka mempunyai punca yang sama iaitu kepercayaan mereka terhadap mindset mereka yang telah ditanam bertahun-tahun lamanya dalam minda mereka.

Apabila saya bertanya mengapa mereka tidak suka dan tidak memahami mata pelajaran tersebut, memberi jawapan yang sama iaitu:

# Matematik sangat susah kerana terlalu banyak formula yang perlu diingat.

# Ibu bapa serta guru-guru Matematik saya sebelum ini mengatakan saya sangat lemah dalam Matematik.

# Saya sering gagal dalam mata pelajaran tersebut. Saya mungkin tidak akan lulus sampai bila-bila.

# Matematik perlu banyak latihan.

Kepercayaan diperoleh daripada pengalaman sudah menjadi mindset yang tertanam dalam minda sehingga mereka tidak mampu mengubahnya lagi. Lebih menyedihkan, apabila mereka sebenarnya mempunyai potensi yang sangat baik dalam mata pelajaran Matematik.

Proses menukar mindset ini perlu dilakukan secara berperingkat sehingga akhirnya mindset lama ditukar dengan mindset yang baru dan mereka mula berusaha  memperbaiki diri. Akhirnya mereka sedar bahawa mereka juga mampu berjaya seperti orang lain.

Jadi, penting untuk kita sering membentuk mindset yang baik kepada anak-anak autistik kita supaya mereka tidak rasa rendah diri dan merasakan bahawa mereka juga mempunyai potensi yang sama seperti adik-beradiknya yang lain.
 
Saya  sering memberi positive affirmation kepada Rizqy ( nama anak saya ) dan minta dia menyebutnya bersama-sama. Positive affirmation berbeza dengan pujian.

Pujian kita berikan kepada mereka sebagai tanda kita menghargai setiap kejayaan yang mereka lakukan. Manakala positive affimation pula ialah satu perakuan secara positif yang diucapkan sendiri oleh mereka sehingga mereka sangat percaya bahawa apa yang diucapkan oleh mereka itu adalah benar, sekali gus menjadi mindset yang tertanam dalam minda mereka.

Setiap kali Rizqy berjaya melakukan sesuatu tugasan akademiknya, saya mengajarnya mengucapkan, Alhamdulillah, abang hebat dan dia cukup bersemangat sewaktu mengucapkannya.

Apabila dia tidak dapat melakukan tugasan baru, saya akan cepat-cepat mengingatkannya, Abang mesti boleh buat, abangkan hebat. Dia akan  berusaha sedaya upaya sehingga akhirnya diamampu melakukan dengan baik.

Jangan sesekali membentuk mindset anak dengan mengaitkan kekurangannya sebagai alasan apabila dia tidak dapat melakukan sesuatu tugasan. Tugas kita adalah untuk menampakkan yang mereka bertuah dan berbeza kerana dipilih oleh Allah menjadi seorang autistik.

Wallahu ’alam

Genius dari syurga
Ainizal Abdul Latif
Gruf Buku Karangkraf Sdn.Bhd.
2015

No comments:

Post a Comment