Tuesday, September 13, 2011

Tip seorang marathon

Edinburgh - Dia dikenali sebagai pelari marathon tertua di dunia dan pada umur 100 tahun, Fauja Singh tidak menunjukkan tanda-tanda berhenti berlari.

Dan kini lelaki yang dilahirkan pada 1 April 1911 itu mendedahkan rahsia bagi mendapatkan kekuatan fizikal luar biasa pada umur itu  adalah dengan memakan kari ikan dan meminum teh dengan banyak.

Tetapi bagi saya perkara utama untuk mendapatkan kecerdasan ini adalah sentiasa gembira, lakukan kebaikan, jaga kesihatan dan berfikiran positif. Katanya yang melakukan larian sejauh 16 kilometer setiap hari sebagai latihan untuk marathon.

Singh, warga Britain yang memegang rekod marathon dunia dalam kategori lelaki berumur 90 tahun ke atas juga menegaskan satu-satunya rahsia untuk hidup lebih lama adalah bebas daripada tekanan.

Jika ada sesuatu yang anda tidak dapat ubah dalam hidup ini, mengapa perlu bimbangkan mengenainya. Bersyukurlah dengan apa yang anda ada dan jauhkan diri daripada orang yang berfikiran negatif, katanya.

Lelaki tua ini yang telah menyertai larian dalam tujuh marathon sejak berumur 89 tahun turut mendaftarkan diri untuk larian marathon Edinburgh 2012 di bandar itu pada tahun depan.

Wallahu’alam.

( Pelari marathon tertua dunia kongsi rahsia, SH 3 Sept 2011 )


No comments:

Post a Comment