Friday, September 30, 2011

KalamNya

Ayat al-Quran yang paling agung :

“ Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama –lamanya mentadbirkan ( sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur.” (al-Baqarah : 255)


Ayat al-Quran yang paling jelas :

” Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan serta
 memberi bantuan kepada kaum kerabat ” (an-Nahl : 90)


Ayat al-Quran yang paling menyeluruh :

” Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!. Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (al-Zalzalah : 7-8)


Ayat al-Quran yang paling mengerunkan :

”( Balasan yang baik yang dijanjikan oleh Allah itu ) tidak akan didapati hanya dengan angan-angan kamu semata-mata dan tidak pula dengan angan-angan ahli Kitab ( Yahudi dan Nasrani ). Sesiapa yang melakukan kejahatan ia akan dibalasi dengan kejahatan itu dan ia pula tidak akan mendapat - selain dari Allah – seorang pun yang akan melindunginya dan tidak ada juga yang dapat menolongnya. ” (an-Nisa : 123 )


Ayat al-Quran yang paling mampu membangkitkan rasa berharap dengan rahmat dan keampunan Allah :


” Katakanlah (wahai Muhammad) : ”Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat) , janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun , lagi Maha Mengasihani. ” (az-Zumar: 53)


( Abdullah bin Mas’ud )

No comments:

Post a Comment