Tuesday, September 20, 2011

Hidup Bahagia

Mulailah kebiasaan bahagia. Selalulah tersenyum dalam hati dan buatlah perasaan ini sebahagian dari diri. Ciptalah dunia bahagia kendiri, tataplah hari-hari mendatang. Bahkan seandainya segumpal awan menutupi mentari, selalu ada sesuatu yang bisa menyenangkan hati…

Nyatakan perang terhadap perasaan negatif. Lawan perasaan itu. Menangilah perang melawan musuh dalam selimut abad baru ini.

Perkuatkan imej diri. Lihat dalam saat-saat terbaik. Berikan sedikit penghargaan sebagaimana semestinya. Berhentilah merosak otak sendiri.

Belajarlah tertawa.....orang yang benar-benar tertawa memiliki kemerdekaaan. Tetawa yang benar-benar murni mampu membersihkan. Ia sebahagian mekanisme kejayaan yang mendorong menuju kejayaan hidup.

Galilah harta terpendam. Usah biarkan bakat dan sumber daya mati begitu sahaja dalam diri. Berikan semuanya kesempatan untuk menghadapi ujian hidup.

Bantulah orang lain. Memberi adalah pengalaman bermanfaat. Usah sinis, sedarilah ia topeng yang tidak menyenangkan. Memberilah tanpa memikirkan keuntungan.

Dan jangan lupa carilah kegiatan yang akan membuatkan kebahagiaan. Buanglah parut emosional kerana pada orang lain ia tampak sekadar goresan. Yakinlah ia goresan tak bererti. Basuhlah dengan sabun, calitkan iodine atau pasanglah balutan dan hidup dengan penuh semangat.Hiduplah sebagai seorang dewasa yang tidak memeluk lutut kepada sedikit nasib buruk. Jangan biarkan ketidaksempurnaan menakutkan anda. Bawalah diri yang asli yang bukannya orang tangguh.Setiap hari boleh menyenangkan.

Wallahu'alam




No comments:

Post a Comment