Friday, September 30, 2011

Sa’id bin ‘Amir al-Jumahiy

Sejajar & prihatin :

Wahai Umar, saya berpesan kepadamu agar gentar dengan Allah dalam menguruskan hal ehwal rakyat. Jangan sekali-kali kamu gerun dengan manusia dalam menunaikan hak-hak Allah. Janganlah kata-katamu tidak bertepatan dengan perbuatan. Lantaran perkataan yang terbaik adalah perkataan yang sejajar dengan perbuatan.

Wahai Umar, prihatinlah terhadap urusan rakyat yang dipertanggungjawabkan Allah kepadamu sama ada yang dekat mahupun yang jauh. Sayangilah mereka sebagaimana kamu menyayangi diri dan keluargamu. Lindungilah mereka daripada perkara yang tidak diingini sebagaimana kamu tidak ingin ia menimpa diri dan keluargamu. Bergelumanglah dalam kebenaran dan jangan gentar dengan celaan dalam menegakkan hukum Allah.

Lalu Umar bertanya : Siapa yang mampu melakukan perkara tersebut wahai Sa’id?

Ia mampu dilakukan oleh individu sepertimu. Iaitu individu yang dilantik oleh Allah mengurus umat Muhammad sedangkan tiada perantara antaranya dengan Allah.


Iktibar dari Khubaib bin Adiy :

Pertama : Kehidupan yang sebenar adalah akidah dan berjihad di jalanNya hingga ke titisan darah terakhir.

Kedua : Iman yang teguh mampu menghasilkan keajaiban dan mencipta kemukjizatan.

Ketiga : Lelaki yang dicintai sepenuh hati oleh seluruh sahabatnya adalah seorang nabi yang mendapat dukungan langit.


Respon empat aduan :

Aduan pertama : Demi Allah! Saya tidak suka memperkatakannya. Namun saya terpaksa berterus-terang. Keluarga saya tidak memiliki orang gaji. Setiap pagi, saya bangun  menguli tepung. Setelah itu saya perap adunan tersebut  sehingga naik. Kemudian barulah saya bakar untuk makanan keluarga saya. Selepas itu saya mengambil wuduk dan keluar bertemu orang ramai.

Aduan kedua : Demi Allah! Saya juga tidak suka menghebohkan perkara ini.Sebenarnya saya peruntukkan siang untuk mereka. Manakala malam untuk Allah ’Azza Wa Jalla.

Aduan ketiga : Seperti yang saya katakan tadi, saya tidak memilikki orang gaji wahai Amirul Mukminin. Saya juga tidak memiliki pakaian lain selain pakaian yang saya pakai ini. Saya membasuhnya sebulan sekali dan saya tunggu sehingga ia kering. Kemudian barulah saya keluar bertemu mereka pada lewat petang.

Aduan keempat : saya telah melihat peristiwa pembunuhan Khubaid bin ’Adiy dan ketika itu saya masih lagi seorang musyrik. Saya melihat orang Quraisyh memotong anggota badannya sambil bertanya

”Adakah kamu suka jika Muhammad menggantikan tempatmu?”. Lantas Khubaib menjawab: Demi Allah! Saya tidak rela sekiranya saya selamat, duduk bersama isteri dan anak-anak sedang Muhammad dicucuk duri. Dan beliau juga sempat berdoa, Wahai Allah hitunglah bilangan mereka, hancur leburkanlah mereka dan jangan kamu biarkan mereka walaupun seorang!.

Demi Allah! Saya tidak mampu mengingati tragedi ngeri tersebut. Bagaimana saya boleh membiarkannya diperlakukan sedemikian sedangkan saya tidak membantunya. Saya merasakan Allah tidak mengampunkan kesalahan saya tersebut....sebab itulah saya jatuh pengsan.


Pinjamkan Allah :

Adakah kamu ingin perkara yang lebih baik daripada itu?, tanya Sa’id.

Apa dia? tanya isterinya ingin tahu.

Kita berikan dinar ini kepada orang yang datang memerlukannya ( janda si polan, anak yatim si polan, miskin keluarga si polan dan fakir keluarga si polan ) sekalipun kita lebih memerlukannya, jelas Sa’id.

Apa dia? tanya isterinya lagi.

Jawab Sa’id, kita pinjamkannya kepada Allah dalam bentuk pinjaman yang baik.

Baiklah...mudah-mudahan kamu dianugerahkan kebaikan...balas isterinya.


Ya Allah jadikanlah kami sepertinya yang membeli akhirat dengan dunia... mengutamakanMu dan rasulMu serta mengenepikan yang lain...ameen.

No comments:

Post a Comment