Wednesday, September 28, 2011

Adakah kamu telah.....

Rasulullah saw merupakan manusia yang paling berakhlak mulia, amat berlapang dada dan terlalu penyayang. Suatu hari baginda  meminta saya pergi menyelesaikan satu urusan. Lalu saya pun keluar. Sedangkan ketika itu saya pergi bermain dengan rakan sebaya saya di pasar. Maka saya tidak pergi ke tempat yang rasulullah maksudkan,. Sesampai saya ke tempat rakan-rakan saya, saya rasa ada orang yang berdiri di belakang saya dan memegang baju saya.......

Saya berpaling, saya lihat rasulullah tersenyum seraya berkata : ” Wahai Unais, adakah kamu telah pergi ke tempat saya suruh tadi?”.

Saya rasa bersalah dan saya berkata : ” Baiklah. Saya akan pergi sekarang juga wahai rasulullah. ”

Demi Allah! Saya telah berkhidmat dengan nabi saw selama sepuluh tahun. Tidak pernah sekali pun rasullah berkata : ”Mengapa kamu buat begitu....” jika saya melakukan sesuatu. Apabila saya tidak melakukan sesuatu perkara, baginda juga tidak pernah berkata : ” Mengapa kamu tidak lakukannya...”

( Anas bin Malik al-Anshori )

No comments:

Post a Comment