Lebih banyak kita mengagihkan
tugas, lebih banyak masa yang kita ada bagi mengurus individu dan memperbaiki
proses. Pastikan individu yang diagihkan itu mempunyai empat perkara berikut;
STAR!.
S : Skill (kemahiran). Ia perlu
mempunyai kemahiran dan keupayaan melakukan tugas. Mereka boleh jadi bukanlah
betul-betul mahir. Apapun kita mungkin perlu memberikan lebih banyak masa
berbanding kita sendiri melakukannya.
T : Time (tempoh). Individu itu
perlu mempunyai masa yang mencukupi bagi menyiapkan tugasan pada kepatasan yang
sesuai dengan kemahiran mereka. Pastikan tugasan ini perlu dilakukan seiring
dengan kerja-kerja lain yang perlu mereka lakukan. Mereka mungkin tidak mahu
mengaku mereka tidak mempunyai masa.Tanyakan soalan tebuka seperti bila kamu
dapat melakukannya berbanding soalan tertutup iaitu kita mempunyai masa yang
cukup bagi melakukannya, bukan?. Soalan ini bertujuan bagi memastikan tahap
bebanan kerja mereka.
A : Authority (kuasa) : Pastikan
orang lain tahu individu yang dilantik, diberi kuasa menyiapkan tugasan itu.
Kita mungkin boleh memberitahu orang lain yang mereka perlu memberi individu
itu maklumat dan sokongan ataupun kita mungkin perlu memberi individu itu kuasa
untuk bertindak. Tanpa [engesahan kuasa, mungkin tugasan individu yang dilantik
sukar disiapkan.
R : Responsibility (tanggungjawab).
Selalunya inilah bahagian yang paling sukar. Kita mengagihkan kerja yang
menjadi tanggungjawab kita, oleh itu kita perlu memastikan individu yang
dilantik faham bahawa mereka bertanggungjawab bagi melaksanakan tugasan itu.
Antara cara terbaik bagi memberi tanggungjawab adalah menyatakan dengan jelas
kita juga mendapat nama atas kejayaan tugasan itu.
Sesungguhnya lebih banyak kerja yang kita dapat agihkan dengan betul,
lebih banyak yang kita dapat siapkan. Oleh itu, belajarlah mencintai pengagihan
kerja.
Wallahu a’lam.
Rus Slater
Teknik terhebat meledakkan potensi tersembunyi
2012
No comments:
Post a Comment