Kata Pengantar
Linda Lambert telah meraih
kejayaan bagi buku ketiganya, Membina
Keupayaan Kepimpinan di Sekolah (1998) dan beliau akan terus membantu kita
untuk bergerak dari tempat kita berada ke tempat yang hendak kita tuju.
Keupayaan kepimpinan yang kita pelajari bergantung pada pemahaman tentang
hubungan antara penglibatan dengan kemahiran. Linda membantu kita memahami cara
mewujudkan penglibatan dan membentuk struktur yang membolehkan pendidik bekerja
dan belajar bersama-sama selain berkongsi tanggungjawab kepimpinan.
Kepimpinan adalah berkaitan
dengan sumbangan kita kepada orang lain, belajar daripada orang lain dan
mempengaruhi pembelajaran orang lain. Namun begitu, kepimpinan juga bermaksud
mewujudkan peluang untuk orang lain belajar: kerana apabila di dalami secara
mahir, pembangunan professional sebenarnya adalah tentang pembelajaran dewasa,
sama seperti pembelajaran murid. Golongan dewasa belajar menjadi rakan sejawat
apabila mereka dapat mengamalkan ciri rakan sejawat dan dalam melakukannya,
didapati murid juga boleh menjadi rakan sejawat.
Kepentingan membina hubungan
saling berkaitan berbanding sikap bergantung adalah inti pati persepsi Linda
mengenai keupayaan kepimpinan. Buku ini bukan sahaja mengajar kita tentang
perbezaan ini tetapi juga cara untuk bergerak daripada sikap bergantung kepada
sikap saling bergantung.
Prinsip utama keupayaan
kepimpinan ialah pembangunan kepimpinan guru yang seharusnya melibatkan murid
dan juga para pendidik. Dengan menghubungkaitkan penglibatan dengan kemahiran
dan pembelajaran dewasa telah memberi peluang kepada kita untuk berfikir secara
berkesan tentang kepimpinan serta mengikut visi budaya sekolah yang menyokong
berbanding yang menghalang guru.
Kepimpinan guru tidak
menggantikan kepimpinan pengetua tetapi meluaskannya. Dalam buku ini Linda
menunjukkan pelbagai cara pengetua dapat mengawal atau membuka peluang kepada
penglibatan dan berkembang sepanjang kontinum untuk meningkatkan pembelajaran dan
meluaskan keupayaan.
Dalam bab guru sebagai pemimpin,
Linda menggunakan contoh sebenar dari sekolah daerah untuk menunjukkan cara
guru mengembangkan peranan kepimpinan dan membekalkan pandangan tentang
pelbagai bentuk kepimpinan serta pelbagai laluan yang boleh diambil untuk
mencapainya. Aktiviti, penanda aras dan rubrik dalam keseluruhan buku ini
membantu kita memahami proses dan amalan yang perlu untuk membina pandangan
kepimpinan ini. Dengan membimbing kita dalam subjek ini, Linda membuktikan
dirinya sebagai pembimbing yang sensitive dan berpengalaman.
Pengajaran dan pembelajaran
melibatkan kita semua dalam kepimpinan. Dalam buku ini, kita belajar tentang
peranan sebagai pemimpin daerah, guru, pengetua, ibu bapa dan murid. Hanya
segelintir penulis yang cuba
mengkonsepsikan amalan pemimpin yang sanggup berkongsi perjuangan mereka dengan
orang lain. Linda sebenarnya menyeru pembaca untuk melihat kepimpinan sebagai
proses mengeluarkan tenaga, kebijaksanaan dan penglibatan seluruh komuniti
sekolah. Kepimpinan secara asas dilihat sebagai suatu perkhidmatan membangunkan
satu organisasi yang sihat. Kita faham bahawa belajar dan memimpin adalah
berkaitan dan semua boleh menjadi pemimpin juga guru.
Ann Lieberman
Wallahu a’lam.
Linda Lambert
Institut Terjemahan Negara Malaysia
2010
No comments:
Post a Comment