Saturday, December 15, 2012

Mentor yang sempurna


Sekiranya anda mencari mentor untuk program mentoring, berikut inilah mereka yang perlu disenaraikan :
 
1. Bercakap sambil berjalan
Anak didik melihat mentor sebagai model contoh bagi tingkah laku yang berjaya. Mereka belajar sebanyak mungkin daripada pemerhatian berbanding mendengar kata-kata mentor itu sendiri. Konsisten antara kata-kata dan tindakan akan mengekalkan kewibawaan.

2. Memberi nasihat yang ada tindakan dan maklum balas
Pembangunan kerjaya adalah perniagaan yang praktikal. Tujuannya untuk mengeluarkan produk yang baik. Dengan itu nasihat dan maklum balas perlu dalam keupayaan coachee. Jika tidak ia sekadar membazirkan masa kedua-dua pihak.

3. Elak menyelesaikan masalah coachee
Tugas mentor ialah membantu coachee membantu dirinya sendiri bukan sebaliknya. Mereka tidak akan belajar membantu menyelesaikan sendiri sekiranya mentor datang untuk menyelesaikan setiap masalah yang dihadapi oleh coachee.

4. Mengkritik tingkah laku, bukan orang
Apabila coachee terkeluar dari laluan, mentor bertanggungjawab mengembalikannya ke laluan yang betul. Mentor hendaklah mengemukakan fakta untuk pemerhatiannya, bukan dalam bentuk arahan seperti, berhenti buat begitu! Sebaliknya , saya perhatikan yang anda dipaksa buat projek X, anda mungkin kehilangan peluang. Adakah anda suka bercakap mengenainya?.

Perbincangan ini adalah secara tertutup agar perbincangan lebih mudah dan lebih objektif.

5. Cabaran coachee untuk membangunkan satu pelan kejayaan
Coachee bertanggungjawab ke atas kejayaan dirinya sendiri. Mentor sekadar memberi sokongan dan nasihat serta membuka laluan untuknya dari masa ke semasa. Satu pelan peningkatan dari kedudukan asal perlu disediakan oleh coachee. Perbincangan dengan cara objektif dan pengalaman hebat bersama mentor akan membantu penyediaannya.

6. Mencipta satu asas sokongan
Kerjaya yang kukuh dibangunkan atas asas yang kuat – pengetahuan, cita-cita dan sokongan daripada orang lain. Mentor adalah seorang daripada orang lain itu. Mentor perlu mewujudkan asas sokongan itu.

7. Jangan biarkan coachee terlalu bergantung kepada mentor
Mentor yang baik meletakkan diri mereka di luar proses mentoring, coachee dibantu meningkatkan diri sendiri. Antara cara-caranya:
a) Mendesak coachee mengambil tanggungjawab untuk membangun dan mengikut pelan pembelajarannya sendiri. Peranan mentor adalah menyemak pelan tersebut dan mencadangkan penambahbaikan.
b) Jangan beri jawapan, sebaliknya tanya soalan-soalan:
- Apakah yang anda fikirkan tentang apa yang akan berlaku jika anda mencubanya?
- Apakah strategi alternatif yang anda pertimbangkan?
- Bagaimana anda fikir reaksi ketua anda jika anda melakukan perkara tersebut?

Ingat, jangan selesaikan masalah-masalah coachee. Sebaliknya, bincangkanlah masalah itu dan berdialoglah dengannya bagi membantunya menyelesaikan masalah tersebut.

8. Bergerak ke arah permulaan yang baik
Mentor yang hebat akan bergerak dengan permulaaan yang baik bagi setiap coachee baru. Ianya merupakan perbualan secara terbuka di mana mentor dan coachee saling berkenalan, membina hubungan erat, memahami kehendak satu sama lain dan mengenal pasti perjanjian matlamat bersama. Perbezaan kehendak dapat diatasi, mengelakkan perhubungan kedua-duanya menjadi buruk dari mula.

9. Tahu masa untuk mengucapkan selamat tinggal
Sumbangan mentor yang paling baik adalah dengan mengucapkan selamat tinggal. Mentor hendaklah kekal sebagai penasihat yang dipercayai juga sebagai pakar rujuk bagi pandangan kedua oleh coachee. Coachee memerlukan restu mentor lebih daripada kebijaksanaan dan amaran seorang mentor.

Wallaahu a’lam.

( Mudahnya coaching & mentoring; Dr Shaker Mustafa )

No comments:

Post a Comment