Wednesday, December 26, 2012

Bedah siasat mayat orang Islam


Fatwa mengenai garis panduan bedah siasat menurut pandangan Islam
(Kertas Mesyuarat Jemaah Ulama’ Bil. 7/2/2006)

Kategori : Sosial / Syariah

1. Perbincangan isu ini bermula dengan pembentangan kertas kerja oleh setiausaha dan mesyuarat dimaklumkan bahawa Fatwa mengenai hukum bedah siasat mayat telah dikeluarkan pada tahun 1989. Fatwa tersebut mengatakan bahawa bedah siasat terhadap mayat orang Islam adalah diharuskan dalam keadaan dharurat.

2. Bagi melaksanakan bedah siasat ini satu garis panduan perlu dikeluarkan kepada pihak yang diberi tanggungjawab untuk melaksanakannya.

3. Setelah membincangkan kertas kerja ini, mesyuarat bersetuju mengeluarkan garis panduan untuk melaksanakan bedah siasat terhadap mayat seperti berikut :

1. Menghormati, menjaga hak dan kemuliaan mayat sebagai manusia.

Semua Pegawai dan Petugas Perubatan Kerajaan yang terlibat dalam proses bedah siasat hendaklah menghormati mayat seperti manusia yang masih hidup. Islam menyuruh orang yang masih hidup supaya menjaga kemuliaan, hak-hak dan kehormatan orang  yang telah mati sepertimana orang hidup tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan. Islam melarang seseorang  menganiayai seseorang yang lain sama ada pada diri, maruah dan harta mereka.

Firman Allah SWT dalam surah al-Israa’ ayat 70 yang bermaksud : Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk yang telah Kami ciptakan.

2. Menyegerakan urusan bedah siasat mayat

Urusan bedah siasat mayat hendaklah dijalankan dengan segera supaya selaras mengikut kehendak syarak yang mewajibkan mayat diuruskan dengan segera, sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah saw telah bersabda, maksudnya : Segeralah penyelesaian menguruskan jenazah kerana kalau ia jenazah orang soleh maka bererti kamu menyegerakan kepada kebaikan dan apabila sebaliknya (mayat yang tidak soleh) maka bererti kamu telah melepaskan kejahatan dari bahumu.

3. Kebenaran waris

i. Bagi kes-kes klinikal (clinical post mortem), Pegawai Perubatan Kerajaan perlu mendapat kebenaran daripada waris untuk melakukan bedah siasat.

ii. Bagi kes-kes medicolegal post mortem, kebenaran dari waris tidak diperlukan untuk melakukan bedah siasat.

4. Memulakan bedah siasat mayat dengan membaca Bismillah.

Pegawai dan petugas perubatan kerajaan yang beragama Islam hendaklah memulakan tugas menjalankan bedah siasat mayat dengan membaca Bismillah. Sabda Rasulullah saw  ertinya : Setiap urusan yang mempunyai tujuan yang tidak dimulai dengan Bismillah dianggap terputus.

5. Mengucapkan Alhamdulillah selepas selesai tugas bedah siasat mayat

Pegawai dan petugas perubatan kerajaan yang beragama Islam hendaklah mengakhiri tugas bedah siasat mayat dengan mengucapkan Alhamdulillah, semoga tugas yang dilaksanakan mendapat keredhaan dan kerahmatan daripada Allah Taala.

6. Melakukan bedah siasat dengan cermat (tidak kasar)

Pembedahan hendaklah dilakukan dengan cara cermat supaya tidak merosakkan kehormatan dan kemuliaan mayat. Hadis Rasulullah saw, maksudnya : Dari Aisyah ra, Rasulullah saw bersabda; Memecahkan / mematahkan tulang mayat sama seperti memecahkannya / mematahkannya sewaktu hidupnya.

7. Menjalankan bedah siasat mayat dalam suasana yang tenang

Sewajarnya pembedahan mayat dilakukan dalam suasana yang tenang dan tidak ada gangguan bunyi bising bagi menghormati dan memuliakan mayat.

8. Menjaga had bedah siasat mayat berdasarkan dharuriyat (keadaan mendesak) dan haajiyat (keperluan).

Dharuriyat dan haajiyat menjadi sebab untuk mengharuskan tindakan bedah siasat ke atas mayat. Islam menolak perkara yang boleh membawa kemudharatan sebaliknya mengharuskan perkara yang mendatangkan kebaikan, Setiap tindakan  untuk menghindarkan kemudharatan adalah suatu suruhan dan galakan serta bersesuaian dengan matlamat Islam iaitu untuk menjaga dan memelihara maslahah kehidupan. Ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah saw yang bermaksud : Tidak mudharat dan tidak memudaratkan.

Selain itu, menurut kaedah fiqhiyah juga menyebut yang bermaksud : Perkara-perkara yang dharurat mengharuskan perkara-perkara yang dilarang. Bedah siasat mayat tanpa sebab dharuriyat dan haajiyat adalah dilarang dalam Islam kerana perbuatan tersebut menganiayai mayat.

9. Melakukan bedah siasat mayat setakad yang diperlukan sahaja
Bedah siasat mayat yang dilakukan tidak boleh melampaui batas atau had rukhsah yang dibenarkan kerana mengambil kira hukum asal menyakiti mayat adalah haram. Oleh itu, bedah siasat mayat boleh dilakukan ke atas mana-mana anggota mayat yang diyakini boleh membantu mencapai matlamat pembedahan dan mengenal pasti sebab kematian. Ini bersesuaian dengan kaedah fiqhiyyah iaitu perkara dharurat adalah dikira mengikut kadarnya.

Buletin Mufti Bil 1/2012 (ms 6-7)
Jabatan Mufti Negeri Kelantan

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum wbt.

    Salam ziarah. =)

    Mohon izin utk share artikel sbgai bahan rujukan saya. syukran jiddan.

    ReplyDelete