Thursday, December 20, 2012

Kata Mutiara Ibnul Qayyim 2


Hati yang sehat

Iaitu hati yang tidak akan selamat pada Hari Kiamat kecuali mereka yang datang menghadap Allah dengannya, sebagaimana firman Allah :

Hari di mana tidak akan bermanfaat harta dan anak kecuali mereka yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat
                                                                                                                               (Asy-Syu’araa:88-89)

As-Saliim ertinya selamat. Kerana keselamatan telah menjadi sifat bagi hati ini.  Penafsiran lain tentang hati yang sehat adalah; hati yang terhindar (selamat) dari seluruh bentuk syahwat yang bertentangan dengan ketentuan Allah dan dari seluruh syubhat yang menentang informasinya.

Jadi hati yang selamat adalah hati yang terhindar dari kemusyrikan kepada selain Allah dalam bentuk apapun, bahkan telah murni penghambaanya kepada Allah baik berupa azam, cinta, tawakal, kembali kepada Allah, takut, pengharapan juga mengikhlaskan segala perbuatannya hanya untuk Allah, jika ia mencintai ia mencintai kerana Allah, jika ia membenci maka ia membenci kerana Allah. Jika ia memberi, ia pun memberi kerana Allah dan semua ini tidak cukup baginya sehingga ia benar-benar terbebas dari ketertundukan dan pengakuan kepada selain Rasulullah. Lalu ia mengikat hatinya dengan sebuah akad yang kuat untuk terus memihak dan hanya mengikutnya.

Hati yang mati

Iaitu hati yang tidak memiliki kehidupan di dalamnya, tidak mengetahui Tuhannya, tidak menyembah sesuai apa yang diperintahkanNya atau sesuai dengan apa yang diinginkan dan diredhaiNya. Namun ia tetap berkubang dengan syahwat dan kelazatannya walaupun di dalamnya mengandungi kemurkaan Tuhan dan amarahNya. Jika memang akan menguntungkan syahwat dan ia tidak pernah peduli apakah Tuhannya redha atau murka, ia tetap menyembah selain Allah dengan cinta, takut, pengharapan, marah, pengagungan, perendahan diri. Jika ia mencintai ia mencintai kerana nafsunya, jika ia menolak iapun menolak kerana nafsunya. Ia selalu mendahulukan nafsunya dan lebih ia sukai daripada redha Tuhannya.

Hawa nafsu merupakan imam baginya sementara syahwat pemimpinnya sementara kelalaian menjadi kenderaannya. Maka dengan pemikiran untuk mencapai maksud-maksud duniawi ia terbuai, sementara dengan kemabukan hawa nafsu dan  cinta dunia ia dilanda mabuk kepayang.

Ia dipanggil ke jalan Allah dan hari akhir dari tempat yang jauh namun tidak memenuhi panggilan penasihat. Mengikuti setiap panggilan syaitan terlaknat, dunialah yang telah menjadikan ia marah dan redha dan nafsulah yang telah membutakan dari semua hal selain kebatilan.

Maka mempergauli pemilik hati sakit ini adalah sakit dan berdekatan dengan mereka adalah racun serta menemani mereka merupakan kehancuran.

Wallaahu a’lam.

(Mendekati peribadi imam-imam pewaris para nabi, Muhammad Aizat Farhan)

No comments:

Post a Comment