Hati yang sehat
Iaitu hati yang tidak akan selamat pada Hari Kiamat kecuali mereka yang
datang menghadap Allah dengannya, sebagaimana firman Allah :
Hari di mana tidak akan bermanfaat harta dan anak kecuali mereka yang
datang menghadap Allah dengan hati yang selamat
(Asy-Syu’araa:88-89)
As-Saliim ertinya selamat. Kerana keselamatan telah menjadi sifat bagi hati
ini. Penafsiran lain tentang hati yang
sehat adalah; hati yang terhindar (selamat) dari seluruh bentuk syahwat yang
bertentangan dengan ketentuan Allah dan dari seluruh syubhat yang menentang
informasinya.
Jadi hati yang selamat adalah hati yang terhindar dari kemusyrikan kepada
selain Allah dalam bentuk apapun, bahkan telah murni penghambaanya kepada Allah
baik berupa azam, cinta, tawakal, kembali kepada Allah, takut, pengharapan juga
mengikhlaskan segala perbuatannya hanya untuk Allah, jika ia mencintai ia
mencintai kerana Allah, jika ia membenci maka ia membenci kerana Allah. Jika ia
memberi, ia pun memberi kerana Allah dan semua ini tidak cukup baginya sehingga
ia benar-benar terbebas dari ketertundukan dan pengakuan kepada selain
Rasulullah. Lalu ia mengikat hatinya dengan sebuah akad yang kuat untuk terus
memihak dan hanya mengikutnya.
Hati yang mati
Iaitu hati yang tidak memiliki kehidupan di dalamnya, tidak mengetahui
Tuhannya, tidak menyembah sesuai apa yang diperintahkanNya atau sesuai dengan
apa yang diinginkan dan diredhaiNya. Namun ia tetap berkubang dengan syahwat
dan kelazatannya walaupun di dalamnya mengandungi kemurkaan Tuhan dan
amarahNya. Jika memang akan menguntungkan syahwat dan ia tidak pernah peduli
apakah Tuhannya redha atau murka, ia tetap menyembah selain Allah dengan cinta,
takut, pengharapan, marah, pengagungan, perendahan diri. Jika ia mencintai ia
mencintai kerana nafsunya, jika ia menolak iapun menolak kerana nafsunya. Ia
selalu mendahulukan nafsunya dan lebih ia sukai daripada redha Tuhannya.
Hawa nafsu merupakan imam baginya sementara syahwat pemimpinnya sementara
kelalaian menjadi kenderaannya. Maka dengan pemikiran untuk mencapai
maksud-maksud duniawi ia terbuai, sementara dengan kemabukan hawa nafsu
dan cinta dunia ia dilanda mabuk
kepayang.
Ia dipanggil ke jalan Allah dan hari akhir dari tempat yang jauh namun
tidak memenuhi panggilan penasihat. Mengikuti setiap panggilan syaitan
terlaknat, dunialah yang telah menjadikan ia marah dan redha dan nafsulah yang
telah membutakan dari semua hal selain kebatilan.
Maka mempergauli pemilik hati sakit ini adalah sakit dan berdekatan dengan
mereka adalah racun serta menemani mereka merupakan kehancuran.
Wallaahu a’lam.
(Mendekati peribadi imam-imam pewaris para
nabi, Muhammad Aizat Farhan)
No comments:
Post a Comment