Saturday, August 29, 2015

Tekanan, kebimbingan, ketakutan dan kemelesetan

Esei 68

Langkah-langkah Dalaman :

1. Mengubah sikap anda. Lihatlah kehidupan dalam perspektif betul dan sihat, Berkatalah kepada diri sendiri: Inilah satu-satunya kehidupan yang saya ada. Saya tidak akan mendapat satu peluang kedua. Saya menerima benda-benda yang saya ubah dan tidak tetepi terdapat peluang berterusan untuk bergembira dan saya adalah berhak terhadapnya.

2) Mencari satu makna baru dan tujuan dalam hidup.

3) Ketabahan

4) Kasih sayang dan kemesraan. Semua bentuk tekanan dan penyakit adalah pengajaran dalam kasih sayang.

5) Sikap ingin tahu. Lihat dan cari kebaikan di mana-mana sahaja. Kasih kepada yang tidak dikenali dan tidak diduga.

6) Berahi dan ghairah. Ia menambah semangat, tekad dan tenaga untuk kehidupan anda

7) Muzik, rehat dan tidur sejenak

8) Pemakanan, sandaran dan daya hidup. Ketakutan adalah zahir daripada keletihan dan kesepian. Jangan sedihkan diri anda dengan khayalan.

9) Keriangan, berjenaka dan optimisme. Kebimbangan adalah faedah bunga yang dibayar ke atas kesukaran sebelum ia muncul ikut jangkaannya. Harapan dan optimis adalah keperluan-keperluan sebenar.

10) Visualisasi, pengesahan dan doa. Ya Tuhan, Engkau adalah teman setiaku, sumber yang menjadi pedoman. Anugerahiku dengan kejelasan, keberanian, kepuasan, ketenangan dan kawalan.

Wallahu a’lam.

100 Esei Inspirasi & Motivasi Untuk Pelajar

No comments:

Post a Comment