Thursday, April 3, 2014

Senapang lima laras

Tip Eksekutif Cemerlang 4

Empat laras ini merujuk lima kekuatan peluru yang perlu diisi dan digunakan sepenuhnya. Sekali petik kesemua peluru dalam setiap laras memainkan peranannya mengalahkan musuh organisasi.

Laras satu

Ia melambangkan pihak pengurusan, ketua penentu dasar perjalanan organisasi. Ketua perlu didokong dan disokong dari belakang. Katakan ya pada arahan dan dasar. Elakkan senjata anda dianggap rosak dan sasaran tidak mengena dengan mengatakan sebaliknya. Bukan menembak ketua dari belakang, tetapi menembak musuh bagi menyelamatkannya. Untuk itu :

v  Jangan ikut apa orang kata pada ketua
v  Apabila ada orang sedang bercakap sesuatu di belakang ketua, biarkan sahaja mereka.
v  Sentiasa mengulangi kesetiaan pada ketua dalam apa jua keadaan.
v  Jangan biarkan prasangka menghapuskan arahan ketua
v  Bersihkan laras ini setiap masa supaya peluru yang melaluinya tepat ke sasaran.

Laras dua

Ia diguna bagi menyelamatkan pelanggan dalaman, iaitu pekerja lain selain bahagian pentadbiran. Jaga dengan baik kerana mereka juga aset organisasi. Untuk itu:

v  Gunakan diplomasi semasa berurusan dengan mereka.
v  Anggap mereka sebahagian daripada anda.
v  Apabila mereka tidak dapat menyelesaikan masalah dengan pekerja lain, hulurkan pertolongan mengikut kemampuan anda.
v  Sentiasa bertegur sapa dan bertanya khabar.
v  Sambut kehadiran mereka dengan baik tanpa syak wasangka.
v  Dengarkan rungutan dan masalah mereka di mana-mana sahaja walaupun selepas waktu pejabat.
v  Cuba wujudkan hubungan baik dengan mereka apabila ada peluang.
v  Cuba fahami selok belok pekerjaan mereka supaya anda dapat merasai keadaan mereka.
v  Pastikan mereka keluar pejabat dengan gembira dan berpuas hati.
 
Laras tiga

Laras ini digunakan untuk menyelamatkan pelanggan luar, iaitu mereka yang menerima perkhidmatan atau pembeli barangan keluaran organisasi. Untuk itu:

v  Dengar komen dan rungutan mereka berkenaan produk yang anda keluarkan.
v  Berikan masa bagi mereka menilai produk ataupun perkhidmatan anda.
v  Bekalkan produk ataupun perkhidmatan yang baik dan berkualiti.
v  Buat penilaian setiap tahun bagi mengetahui status mutu keluaran ataupun perkhidmatan anda.
v  Adakan potongan harga pada setiap hujung tahun sekiranya perlu.adakan cabutan bertuah pada pelanggan tetap yang sentiasa mendapat bekalan barangan ataupun perkhidmatan anda.

Laras empat

Ianya melibatkan rakan sekerja. Bantulah mereka dalam memusnakan kesukaran yang dihadapi. Untuk itu:

v  Cuba bantu menyelesaikan kerja mereka yang tertangguh.
v  Berikan nasihat ataupun panduan kepada mereka bagi menghasilkan kerja berkualiti.
v  Wujudkan hubungan baik dan intim dengan mereka.
v  Bercakap dengan mereka perkara-perkara positif yang boleh menyihatkan minda.
v  Anggap mereka umpama keluarga supaya hubungan baik dan mesra dapat diwujudkan tanpa paksa.
v  Cuba ambil tahu bidang kerja mereka supaya anda dapat memberikan bantuan apabila perlu.
v  Sekiranya mereka keluar, cuba selesaikan urusan mereka dengan pelanggan apabila pelanggan mereka datang secara tiba-tiba.

Laras lima

Lindungilah pihak pembekal syarikat. Jagalah hubungan baik dengan mengelakkan masalah dalam perhubungan. Untuk itu:

v  Dengar rungutan mereka mengenai bayaran yang belum dijelaskan.
v  Bantu mereka dalam aspek kewangan sekiranya perlu.
v  Terima cadangan mereka yang bersesuaian dengan kewangan anda.
v  Adakan aktiviti luar bersama mereka seperti acara sukan, jamuan tahunan, jualan meja dan sebagainya.

Wallahu alam.

Daripada baik kepada hebat
Samsudin Wahab, 2006

No comments:

Post a Comment