Sunday, April 27, 2014

Cinta pandang pertama

Tip Eksekutif Cemerlang 11

Konsep ini mewujudkan rasa sayang kepada organisasi. Cinta pandang pertama melambangkan rasa cinta tidak berbelah bagi seorang individu pada kekasih pertamanya. Cinta ini terus diingat olehnya sehingga ke liang lahat. Cuba wujudkan rasa cinta demikian kepada organisasi.

Dengannya kita akan:
v  Memenuhi janji pada organisasi
v  Ingat pesanan diberikan oleh bos kita
v  Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.
v  Menghargai pemberian organisasi
v  Mengenang faedah, kebaikan dan jasa baik rakan-rakan dalam organisasi
v  Menganggap organisasi kita sebagai organisasi paling best
v  Memikir usaha ataupun jasa yang belum disumbang kepada organisasi
v  Fikirkan cara membantu organisasi dalam menambah jumlah pelanggan
v  Fikirkan cara meningkatkan perkhidmatan pelanggan kepada bertaraf dunia
v  Fikirkan cara hendak kurangkan kos organisasi
v  Fikirkan cara hendak kurangkan pembaziran harta organisasi
v  Fikirkan cara supaya semua orang dalam organisasi dapat bekerja dengan tenang dan harmoni.

Tip menunjukan rasa cinta pandang pertama kepada majikan:
v  Anggap majikan itu adalah yang pertama dan terakhir
v  Hargai jasa yang diberikan kerana melantik anda memegang jawatan.
v  Berikan hadiah dan penghargaan kepada mereka
v  Ceritakan perkara yang baik-baik mengenai mereka kepada orang lain
v  Sempurnakan segala amanah yang diberikan kepada kita
v  Sentiasa supportive atas apa yang mereka war-warkan.

Tip menujukkan cinta pandang pertama kepada raka sekerja:
v  Sentiasa penuhi janji yang diberikan kepada rakan sekerja
v  Bantu rakan sekerja dalam menyiapkan tugasan yang sukar dilakukannya.
v  Beri nasihat dan kata-kata dorongan kepada mereka
v  Berikan semangan bagi meningkatkan kejayan perkhidmatan
v  Ingatkan mereka mengenai amalan nilai murni yang perlu ada pada diri masing-masing
v  Dengar keluhan masalah mereka. Walaupun anda tidak mampu menyelesaikannya.

Tip memenuhi cinta kepada pelanggan:
v  Kotakan janji yang diberikan kepada pelanggan anda
v  Ucapkan tahniah kerana dipilih berurusan dengan anda
v  Kirimkan ucapan penghargaan atas pembelian barangan anda
v  Sentiasa hubungi mereka bagi mengetahui masalah berbangkit


v  Beri hadiah dan jemput mereka ke jamuan makan malam
v  Kirimkan khabar-khabar gembira kepada mereka
v  Beri tindakan susulan yang di luar dugaan mereka

Wallahu alam.

Daripada baik kepada hebat
Samsudin Wahab, 2006

No comments:

Post a Comment