Wednesday, April 30, 2014

Kau suka aku pun suka

Tip Eksekutif Cemerlang 12

Konsep ini menyatukan kita dengan persekitaran. Di mana ianya meliputi bos, rakan sekerja dan pelanggan kita sama ada luar ataupun dalam. Konsep ini menekankan pentingnya kita menurut apa yang disukai orang lain. Terutamanya orang yang penting pada kita.

Biasanya orang yang memiliki persamaan akan mudah serasi dan mesra. Mereka tidak kekok bersama kerana ada banyak perkara boleh dikongsi dan dibualkan bersama. Memberikan tumpuan pada hobi dan minat bos satu jihad yang besar dalam organisasi. Memahami apa kemahuan bos juga kunci kepada strategi kita bagi mendekati mereka. Bos sentiasa sibuk dengan kerjaya dan tugasan organisasi. Peluang bersama-sama bos mungkin tipis terutama dengan pekerja biasa dan tidak popular.

Selidiki apa yang disukai bos sebagai kesukaan anda juga. Prosesnya mungkin memakan masa tetapi tidak terlalu lama sehingga menggagalkan semangat anda mengetahuinya. Dekati bos anda. Bukan setakad bagi mengetahui hobi dan minatnya, malah personalitinya juga. Ini penting supaya anda tidak tersalah cakap perkara yang dia tidak suka dengar apabila berbicara dengannya.Perbanyakkan berbual di luar masa pejabat. Perbualan tidak formal begini lebih mesra dan lebih terbuka. Ini adalah peluang bagi anda mengenali siapa sebenar bos anda.

Apabila berkerja, setiap orang juga berpeluang melihat antara satu sama lain. Komunikasi dan bertukar fikiran berlaku. Emosi positif dan tanpa stress mewujudkan keharmonian dan daya saing dalam organisasi. Polisi mesra pelanggan juga membolehkan urusan berlaku tanpa prejudis. Jangan memilih pelanggan. Jika tidak, pelanggan juga teragak-agak memilih anda! Jadilah pekerja yang tabah, berwawasan, tenang dan senyum selalu.

Wallahu alam.

Daripada baik kepada hebat
Samsudin Wahab, 2006

No comments:

Post a Comment