Tuesday, April 17, 2012

Tingkat


Ada 4 jenis manusia :

a)      Kualiti hidupnya betul-betul hidup ketika masa hidupnya ( alhayat fil hayat ).
b)      Kualiti hidupnya mati, ketika hidupnya ( almaut fil hayat )
c)      Manusia yang telah mati namun  nama dan pengaruh semangat serta kebaikannya masih hidup ( alhayat filmaut )
d)      Manusia yang telah mati dan nama serta pengaruhnya benar-benar mati ( almaut fil maut )

( Imam al-Ghazali )


Ya Allah, ampunilah kesalahan dan kebodohanku, kelalaianku dalam urusanku dan segala hal yang Engkau lebih tahu daripadaku. Ya Allah, ampunilah keseriusan dan senda gurauku, kesalahan dan kesengajaanku dan kesemua itu daripadaku.

Ya Allah, ampunilah aku, samada yang aku segerakan mahupun yang aku tangguhkan, yang  aku rahsiakan dan yang aku lakukan terang terangan, yang aku lakukan secara membuta tuli mahupun segala yang Engkau lebih tahu daripadaku. Engkau Illahiku, tiada sembahan yang hak selain Engkau……Ameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment