Wednesday, April 11, 2012

Jenis kritikan



  1. Kritik yang wajar

Ia kritik yang sukar dikendalikan kerana kita terpaksan mengakui bahawa kritikan itu adil. Satu kecenderungan apabila bertindakbalas dengan kritikan yang wajar ialah memberikannya perhatian yang lebih daripada yang diperlukan, menjadikannya lebih penting daripada yang sebenar.

Kita perlu sedat bahawa kita semua membuat kesilapan. Kita perlu menerima diri kita walaupun kita telah membuat kesilapan. Apabila kehidupan lebih aktif, keputusan perlu dibuat, kemungkinan untuk membuat kesilapan pun semakin kerap.. Lebih banyak kritikan akan diterima. Mengelakkan diri daripada mengambil tindakan sekadar untuk mengelakkan risiko membuat kesilapan, alternatif seorang pengecut dan tidak produktif!

  1. Kritik  yang tidak adil

Ia mungkin muncul akibat daripada ketidaksamaan, antara fantasi orang lain dengan kita. Biasanya orang tidak menyatakan harapan mereka kepada kita, lantas kita berkemungkinan besar akan menghampakan mereka. Ini kesilapan mereka bukannya kita. Untuk membantu, kritikan itu mesti dinyatakan dengan spesifik dan kongkrit agar  harapan mereka difahami dan tindakan wajar boleh diambil.

Soalan berikut membantu kita samaada kritikan itu wajar atau tidak :

a)      Adakah saya menerima kritikan yang sama lebih daripada beberapa orang individu?
b)      Adakah pengkritik berpengetahuan luas dalam bidang tersebut?
c)      Adakah taraf pengkritik diketahui dan munasabah?
d)     Adakah kritikan itu sebenarnya berkenaan saya/ ( Atau adakah pengkritik mengalami hari  
        bermasalah atau perasaannya terganggu disebabkan sesuatu dan  sebagainya )
e)     Sejauh manakah penting bagi saya untuk bertindak balas terhadap kritikan itu?

Jika anda bertindak balas secara positif kepada satu atau lebih daripada empat soalan pertama, kritikan tersebut mungkin wajar. Jika anda bertindak balas secara negatif kepada kebanyakan daripada soalan tersebut, kritikan tersebut mungkin tidak wajar.

  1. Kritik yang kurang jelas

Ia juga  kritikan yang mungkin hanya menunjukkan perbezaan pendapat. Pengkritik biasanya seorang yang berfikir bahawa nilai dan cara dia berbuat sesuatu adalah lebih baik daripada anda.

Kritikan jenis ini mungkin bertindak sebagai penutup yang berkesan untuk perasaan yang lebih mendalam seperti perasaan cemburu, takut kepada sesuatu yang tidak diketahui, rasa tidak selamat atau keangkuhan.

Apapun ambil kira kritikan ini kerana ia mungkin memberikan kita maklumat yang lebih tentang diri pengkritik berbanding dengan diri kita.


( Memberi dan menerima kritikan; Patti Hathaway )

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment