Di mana bumi
dipijak, di situ langit dijunjung
Di kala Tuk Kenali sedang mengajar murid-muridnya akan maksud dan
pengertian sebuah syair yang termasyur, beliau menjelaskannya dengan sebuah
cerita :
Dalam sebuah pondok terdapat seorang murid miskin. Ibubapanya tidaklah
mampu untuk menyarai dia belajar, malahan untuk memenuhi sesuap pagi dan sesuap
petang pun agak sukar dipenuhi.
Sekalipun Islam tidak menggalakkan penganut-penganutnya menjadi pengemis
atau peminta sedekah namun pemikiran murid ini telah tertarik untuk meminta
sedekah secara terhormat. Sekali seminggu dia keluar ke kampung Makmur, di sana
kelihatan sawah-sawah padi melaut luasnya. Manakala di musim menuai pula kelihatan
padi-padi di sawah itu runduk menguning.
Menahan jerat di
pergentingan dan menepa besi di waktu panas, begitulah
bunyi pepatah peninggalan orang-orang tua kita yang diikut oleh murid miskin
ini. Manakala keadaan kelakuannya sangat pula menarik perhatian orang kampung,
juga pakaiannya putih bersih dan kupiahnya bulu angsa.
Murid ini tidak segan-segan menceritakan penghidupan ibubapanya dan
keadaannya di pondok sehingga menyebabkan orang-orang kampung itu jatuh belas
kasihan. Padi-padi zakat berlonggok-longgok telah dihantar ke hadapannya,
sedang mulutnya pula ringan tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada
pemberi-pemberi sedekah itu.
Dengan pemberian dan perolehan dari titik peluh orang itulah maka
perbelanjaannya di pondok telah dapat diatasi. Hanya ia terpaksa mencari
perbelanjaan dari rumahnya sendiri untuk membeli lauk dan sayur-mayur sahaja
lagi.
Akan tetapi pada tahun hadapannya, di musim menuai berikutnya kerana
ilmunya yang telah agak bertambah dan
kerana ia telah banyak menghafal ilmu nahu seperti Al-Aajurumiyyah, Mata
Alfiyyah Ibnu Maalik dan lain-lain maka mulutnya yang peramah itu telah
bertukar dengan menyebut-yebut dan mengulang-ulangi syair yang dipelajarinya
itu.
Di kala orang-orang kampung sedang bercakap-cakap, mulutnya tak berhenti-henti
menyebut syair-syair dan bait-bait di dalam kitab-kitab nahu itu seolah-olah ia
tidak memperdulikan lagi hal-hal di situ dan melupakan sifat-sifat ramah tamah
bangsanya.Beberapa orang telah menegur dia secara membina tetapi ia membisu
sahaja. Hal ini bukan menambahkan kasihan orang terhadapnya tetapi menjadikan
benci pula.
Akhirnya murid tersebut telah terperangkap iaitu ketika ia hendak mandi di
tepi sebuah sungai di kampung itu, tiba-tiba ia telah dihalaukan oleh
sekumpulan pemuda dan mereka memberi amaran kepadanya agar tidak menjejak kaki
lagi di kampung itu.
Murid malang itu pun segera pulang ke pondok dan menceritakan kepada
gurunya. Lantas gurunya menyatakan:
Kamu tiada mempunyai siasah
(politik). Janganlah kamu duduk di pondok ini semata-mata mempelajari
pengetahuan agama sahaja, tetapi mestilah ditambah dengan pengetahuan siasah.
Agama dan siasah tak boleh dipisahkan. Pengetahuan agama adalah untuk panduan
hidupmu dan siasah (politik) adalah untuk pembinaan kehudupanmu.
Lantas Tuk Kenali mengucapkan sebuah syair yang berbunyi:
Di kalamu mendatangi suatu
puak
Biarpun hatimu membenci
mereka menghasung
Hendaknya di mana bumi
dipijak
Di situ langit dijunjung.
Kemudian beliau menyambung: Kebiasaan
kamu di pondok ialah menghafal ayat-ayat suci Al-Quran dan nahu. Jika kamu membuat begitu di kala
kawan-kawanmu bercakap-cakap, maka mereka tidaklah memandang kamu sebagai
seorang yang biadab tetapi kebiasaan di kampung adalah lain dari yang lain.
Tegasnya suasana pondok itu bukan sepenuhnya dapat dibawa ke kampung secara
melulu sahaja.
Selanjutnya Tuk Kenali berkata : Apa-apa
kebaikan yang kita lakukan mungkin dipandang orang sebagai suatu yang tidak
baik bila dilakukan di luar garisan kebiasaan dan resaman sesuatu tempat.
Wallahu a’lam.
20 sikap dan pandangan Tuk
Kenali
Abdullah Al-Qari, 1988
No comments:
Post a Comment