Wednesday, June 14, 2017

Ar-Rasyid

Asma ul-Husna ke-98

Ar-Rasyid ertinya Allah Maha Pandai dan Bijaksana, Zat yang Memberi Petunjuk sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik dan betul.
(Al-Baqarah:186)

Maha Pandai dan Zat Yang Memberi Petunjuk

Sifat al-Rasyid berasal dari akar kata Rusyd, ertinya petunjuk, kesolehan dan kejujuran. Lawannya adalah penyimpangan dan kelicikan.

Ar-Rasyid dicirikan oleh kesempurnaan yang utuh, kearifan yang besar, petunjuk yang global. Dialah Zat yang pengaturannya atas semua masalah mencapai tujuan yang berjaya. Dia membimbing makhluk-makhlukNya dan mengarahkan mereka pada sesuatu yang terbaik bagi mereka. Dia membimbing mereka melalui kebijaksanaanNya terhadap pencapaian kesejahteraan mereka dalam kehidupan dunia ini dan kehidupan mendatang.

Ar-Rasyid adalah al-Mursyid, Zat yang mengilhamkan petunjuk nan lurus bagi mereka yang menaatiNya. Dia telah mengarahkan semua makhluk pada petunjukNya. Zat yang taliNya demikian kuat, yang perintahNya adalah bijaksana.

Pandai, bijaksana dan sentiasa menasihati

Merujuk kepada perkara ini makasifat manusia yang kesembilanpuluh lapan dengan bercermin padaAsma ul-Husna ialah pandai, bijaksana dan sentiasa gemar memberi nasihat dan bimbingan.

Jika seorang hamba Allah ingin berada di atas jalan yang benar, hendaknya sentiasa berpegang tegung pada sifat Allah ar-Rasyid dan mengamalkannya. Siapapun harus berhubungan dengan Tuhannya, dalam suatu cara di mana sepatutnya ia bersandar sepenuhnya.

Dengan demikian, semestinya serang hamba Allah sentiasa bersandar kepada Tuhannya, agar setiap kali masalah apapun mencabarnya, ia terus memohon pertolongan Allah kemudian menunggu isyarat hatinya yang akan menjawabnya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment