Thursday, June 8, 2017

Al-Baqi

Asma ul-Husna ke-96
 
Al-Baqi ertinya Allah Maha Kekal, Zat yang memiliki Kekekalan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dan Allah jualah yang lebih baik dan lebih kekal balasan pahalaNya
(Thaha:73)

Zat Yang Memiliki Kekekalan

Al-Baqi adalah salah satu sifat Allah yang akar katanya adalah baqa’, lawan dari kebinasaan. Ia juga bermakna ketaatan kepada Allah dan mengharap ganjaran-ganjaranNya atau kedudukan kebaikan yang tak hilang-hilang.

Hakikat al-Baqi, Maha Suci Ia, terletak padawujudNya yang abadi di mana keabadian merupakan salah satu ciri-ciriNya. Dia Maha Ada, yang tetap ada selamanya, dari permulaan dan tiada akhirnya.

Kewujudan Allah tergantung pada kebaikannya sendiri. Ia tidak terkena kebinasaan apapun dan juga tidak disentuh oleh masa atau waktu. Dia yang mencukupi diriNya sendiri selama-lamanya tanpa ditentukan oleh lama atau barunya waktu.

Teguh memegang prinsip

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilanpuluh enam dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah teguh memegang prinsip dan mempertahankan kebenaran walau sampai titisan darah penghabisan.

Nasib baik yang dapat dicapai seorang hamba Allah apabila ia sering mengingati sifat ini dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari adalah bahwa Yang Maha Kuasa akan menyingkapkan kepadanya fakta-fakta abadi dan akan menjadikannya melihat jalan-jalan kebinasaan, maka ia akan lari segera ke Baqi dan menghiasi akhlaknya dengan makna sifat-sifat dan petunjuk moralnya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment