Sunday, February 7, 2016

Al-Khafid

Asma Ul-Husna 23

Al-Khafid ertinya Allah Maha Penghina atau Maha Merendahkan, yang Maha Menurunkan.

Zat Yang Merendahkan dan Maha Penghina

Sebahagian ulama berpendapat bahawa  sifat al-Khafid adalah bukti amat berkuasanya Allah menghinakan atau merendahkan sesiapa sahaja pada bila-bila masa yang disukaiNya sesuai dengan ilmuNya.

Dalam pengertian inilah terdapat ayat al-Quran Surah Al-Waaqi’ah yang bermaksud : (Kejadian ini akan) merendahkan (satu golongan) dan meninggikan (golongan lain). Ertinya, merendahkan orang-orang kafir yang ditempatkan pada darjat tertinggi neraka dan meninggikan orang-orang beriman yang ditempatkan di darjat tertinggi syurga.

Al-Khafid adalah Zat yang merendahkan para penindas dan penguasa yang zalim, menurunkan kedudukan mereka, dan menghinakan mereka. Dia merendahkan sesuai dengan kemahuan dan iradatNya.

Al-Khafid adalah Zat yang merendahkan, melalui penghinaan, mereka semua yang memandang diri mereka sendiri sebagai besar, sombong dan egois. Dia merendahkan seluruh bangsa. Dia merendahkan kepalsuan.

Al-Khafid adalah Zat yang merendahkan darjat semua orang yang menderhakainya, yang menghina semua orang yang dimurkaiNya, yang merendahkan darjat orang-orang yang patut diperlakukan demikian.

Dia menghinakan orang-orang kafir. Dia menghinakan orang-orang musyrik. Dia merendahkan orang-orang kafir dengan membukakan kepada mereka penderitaan dan dengan menyingkapkan kepada mereka kehancuran.

Al-Khafid adalah Zat yang menurunkan kedudukan orang-orang yang tidak mengimaniNya, yang sombong, para pendusta dan menyeleweng jauh dari jalanNya.

Sifat manusia yang keduapuluh tiga ialah rendah diri (tawaduk)

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keduapuluh tiga dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersikap merendah diri (tawaduk)

Sikap tawaduk merupakakan sifat hamba Allah yang sebenar, yang merupakan sikap para nabi, rasul dan wali-wali Allah. Sikap merendah diri adalah sikap utama orang-orang pilihan di sisi Allah.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010

No comments:

Post a Comment