Monday, February 1, 2016

Al-Basith

Asma Ul-Husna 22

Al-Basith ertinya Allah Maha Melapangkan segala sesuatu sebagaimana firmanNya bermaksud:

Bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (mabsuthatani). Ia belanjakan (limpahkan) sebagaimana yang Ia kehendaki
(Al-Maidah: 64)

Zat Yang Maha Melapangkan
Al-Basith adalah sifat Allah istimewa di mana Dia berkuasa melapangkan segala sesuatu sesuai dengan kehendakNya tanpa sesiapa pun yang dapat menghalangnya. Kata bendanya adalah Inbisath, yang ertinya melepaskan kesederhanaan, manakala al-Basitha bermakna pembentangan tanah, Basth pula ekspansi atau penyebaran.

Al-Basith adalah Zat yang memuaskan jiwa-jiwa dengan menjadikan mereka bahagia dan puas. Dia adalah Zat yang menanamkan benih-benih kehidupan dalam tubuh-tubuh untuk menandai awal kehidupan di dalamnya. Pada hari kebangkitan, Dia mengembalikan kehidupan mereka untuk menunjukkan kepada manusia di hari akhirat, apa yang biasa mereka lakukan selama kehidupan sementara di dunia ini.

Sifat manusia yang keduapuluh dua ialah lapang dada dan redha

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keduapuluh dua dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai sifat lapang dada dan redha.

Salah satu pengertian Al-Basith adalah mengungkapkan kesenangan dan kebahagiaan, kegembiraan atau kesenangan, yang bererti juga redha.

Menurut sebuah hadis, rasulullah saw telah bersabda: Fatimah adalah bahagian dari diriku. Apapun yang membuatnya redha, membuatku redha dan apapun yang menjadikannya tidak redha, membuatku tidak redha juga.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 54-55

No comments:

Post a Comment