Monday, January 8, 2018

Wasiat Ash-Shadiq as kepada Sufyan Ats-Tsauri

Sufyan Ats-Tsauri berkata: Aku masuk menemui Ash-Shadiq as dan berkata kepada: Berilah wasiat kepada saya untuk kusimpan sepeninggal anda. Beliau as menjawab: Engkau akan memeliharaannya, wahai Sufyan?. Aku menjawab: Tentu saja, wahai anak puteri rasulullah. Beliau lalu berkata: Wahai Sufyan, seorang pendusta  tidak menemukan akhir dustanya. Seorang pendengki tidak akan merasa tenang hati. Seorang pembosan tidak akan memperoleh persaudaraan. Seorang yang sombong tidak akan mempunyai sahabat dekat. Seorang yang buruk perangai tidak akan bisa berdaulat atas orang lain.

Kemudian beliau as diam. Aku berkata lagi: Wahai anak puteri rasulullah, tambahlah untukku. Maka beliau lalu berkata: Wahai Sufyan, percayailah Allah, nescaya engkau menjadi orang yang arif. Puaslah dengan apa yang dibagikanNya untukmu, nescaya engkau menjadi orang yang kaya. Sertai orang banyak sebagaimana mereka mnyertaimu, nescaya imanmu bertambah dan janganlah engkau bersahabat dengan seorang pendosa, sebab dia akan mengajarkan dosa-dosanya kepadamu. Bermusyawarahlah dengan orang-orang yang takut kepada Allah Azza wa Jalla.

Kemudian beliau as berdiam diri. Aku berkata lagi: Wahai anak puteri rasulullah, tambahlah untukku. Maka beliau as lalu berkata lagi: Wahai Sufyan, barangsiapa yang menghendaki keperkasaan tanpa harus mempunyai kekuasaan, kebanyakan tanpa harus mempunyai teman-teman dan keseganan orang tanpa harus memiliki harta maka hendaklah dia  berpindah dari kehinaan maksiat kepada Allah menuju kemuliaan taat kepadaNya.

Kemudian beliau as berdiam diri. Aku berkata lagi: Wahai anak puteri rasulullah, tambahlah untukku. Maka beliaupun berkata lagi: Wahai Sufyan, ayahku as telah mendidikku dengan tiga hal dan melarangku dari tiga hal.Adapun tiga hal yang dididikkannya kepadaku itu, bahwasanya beliau telah berkata kepadaku: Wahai anakku, barang siapa yang bersahabat dengan pelaku keburukan, nescaya dia tidak akan selamat, barangsiapa yang tidak mengendalikan kata-katanya, nescaya dia akan menyesal dan barangsiapa yang memasuki pintu-pintu keburukan, nescayaakan dituduh. Aku berkata: Lantas, apa ketiga hal yang anda dilarang oleh ayah anda as itu?.  Beliau as menjawab: Beliau melarangku bersahabat dengan seorang yang suka  mendengki nikmat (yang diterima orang lain), yang suka mengomel jika kena musibah atau orang yang suka membicarakan kejelekan orang lain.

Beliau as juga mengatakan: Enam hal yang tidak akan terdapat  pada seorang mukmin: menyukarkan orang, sikap kasar (kikir), dengki, keras kepala, dusta dan melanggar hak orang lain.

Wallahu ‘alam.

Tokoh-tokoh terkemuka ahlul bait nabi
Ali Muhammad Ali
Pustaka Jiwa Sdn. Bhd.

Kuala Lumpur, 1997

No comments:

Post a Comment