Wednesday, August 31, 2016

Aj-Jalil

Asma ul-Husna ke-42

Aj-Jalil ertinya Allah Maha Luhur, Maha Agung yang Memiliki Keluhuran dan Kemuliaan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dan tetap kekal wajah Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.
(Ar-Rahman:27)

Maha Luhur dan Maha Mulia

Secara linguistik,kata kerja yujill bererti membesarkan atau mengagungkan seseorang atau menganggapnya besar. Sifat al-Jalil bermakna kemuliaan, martabat dan kebesaran. Dia terlalu agung untuk berbuat sesuatu yang tidak sesuai dengan kemuliaanNya, yang menyucikan hati dengan memanifestasikan sifat keagunganNya kepadanya, yang menyingkapkan apa yang tersembunyi oleh sifat-sifat kecantikanNya dan papa yang ada di dunia yang kesemuanya itu berupa keagungan, kesempurnaan, kebaikan dan kemegahan.

Al-Jalil yang lebih berhak memerintah dan melarang selainNya, setiap tokoh besar sama sekali tidaklah besar dan setiap wujud raksasa adalah kecil. Dia memberikan kejayaan kepada mereka yang mendekatiNya dan merendah hati kepada orang-orang yang Dia bebaskan dari kehadiranNya.

Al-Jalil Mutlak adalah Allah. Sifat al-Kabir melukiskan kebesaran, sementara al-Jalil menggambarkan kesempurnaan dari sifat-sifatNya.

Sifat manusia yang ke-42 ialah berakhlak luhur dan mulia

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ke-42 dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah berbudi pekerti yang luhur dan mulia.

Seorang hamba Allah yang menghayati sifat Al-Jalil akan menjadikannya satu inspirasi untuk menghiasi dirinya sendiri dengan keindahan akhlak yang luhur dan mulia yang merupakan buah daripada keimanan dan amal soleh. Kemudian batin dari jiwa sesungguhnya lebih tinggi dan agung berbanding keindahan tubuh.

Rasulullah saw telah bersabda: Tempatkanlah Allah dalam kedudukan yang tinggi supaya Dia mengampunimu. Yakni a            gungkanlah Dia dengan menaatiNya dan jauhkanlah diri sendiri dari melakukan kederhakaan kepadaNya dan carilah kedekatan kepadaNya, agungkanlah Dia dengan mengerjakan apa yang telah diperintahkanNya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment