Saturday, July 25, 2015

Persekitaran pembelajaran yang menyokong KBAT

a) Ciri-ciri murid KBAT

Seorang yang suka bertanya dan boleh memberi cadangan penyelesaian berdasarkan pengetahuan yang sedia ada. Penggunaan bahan rangsangan seperti soalan-soalan aras tinggi dapat menggalakkan murid berfikir dengan lebih mendalam, membuat kesimpulan dan refleksi seterusnya mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam situasi sebenar.

1) Sentiasa menyoal
2) Boleh memberi cadangan penyelesaian (menaakul) berdasarkan pengetahuan sedia ada.

b) Ciri-ciri guru yang menggalakkan KBAT

Guru sebagai pemudah cara yang melaksanakan pelbagai aktiviti berpusatkan murid, menyediakan aktiviti yang dapat mencabar minda murid dan menggunakan penyoalan aras tinggi secara berperingkat bagi mendorong murid memberi pandangan serta membuat penyelidikan dan penerokaan secara terancang dan berstruktur.

1) Berperanan sebagai pemudah cara
2) Melibatkan murid secara aktif semasa pengajaran dan pembelajaran
3) Menggalakkan murid memberi pandangan dan membuat keputusan.

c) Bilik Darjah KBAT

Bilik Darjah merujuk di mana berlakunya pengajaran dan pembelajaran. Suasana bilik darjah mestilah ceria dengan paparan hasil murid dalam bilik darjah dan aktif dalam pembelajaran.Susun atur bilik darjah berpusatkan murid di mana murid duduk dalam kumpulan yang membolehkan murid berinteraksi dan berkolaborasi. Guru menggunakan bahan sokongan yang dapat meningkatkan pemikiran murid.

1) Susun atur bilik darjah yang berpusatkan murid
2) Aktiviti yang memerlukan murid membuat inkuiri, penyelidikan pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran kolaboratif.
3) Bahan sokongan bagi merangsang aktiviti berfikir.

Wallahu a’lam.

Kemahiran berfikir Aras Tinggi: Aplikasi di sekolah
BPK, KPM 2014

No comments:

Post a Comment