Sunday, July 26, 2015

Kepimpinan Aras 5

Pemimpin daripada kaca mata Harry S. Truman (McCullogh,1992) ialah seorang yang mampu mencapai apa sahaja dalam kehidupan tanpa mengambil kira keuntungan peribadi. Manakala Sun Tzu pula melihat pemimpin sebagai seorang yang bijak menunggu kealphaan pihak lawan untuk mencapai kejayaan semasa pertempuran.

Jim Collins dan pasukan penyelidiknya menemui Kepimpinan Aras 5 semasa menjalankan penyelidikan  terhadap 11 buah syarikat terbaik yang telah membangun menjadi syarikat-syarikat paling terkemuka di Amerika. Pemimpin ini mengamalkan keperibadian mesra dengan orang-orang di sekeliling, tegas terhadap subodinat untuk mendapatkan kejayaan organisasi serta memiliki semangat yang kuat dan sangat komited untuk kecemerlangan organisasi. Kepimpinan Aras 5 adalah merujuk kepada kepimpinan yang berada pada aras tertinggi dalam piramid hieraki keupayaan kepimpinan Jim Collins (2002).

Ciri-ciri Kepimpinan Aras 5 adalah seperti berikut:
*      Pemimpin yang menggabungkan sifat merendah diri dengan kehendak profesional
*      Pemimpin yang membina barisan pemimpin pelapis dan bersedia untuk mencipta kecemerlangan yang hebat
*      Pemimopin yang mempamerkan kesederhanaan atau kesopanan dan bukannya menunjuk-nunjuk
*      Pemimpin yang sentiasa terdorong untuk mengekalkan kecemerlangan
*      Pemimpin yang berusaha bersungguh-sungguh dan bukan bermuka-muka
*      Pemimpin yang menghubungkaitkan kejayaan yang dicapai dengan orang lain dan tidak kepada diri sendiri
*      Pemimpin yang sentiasa meletakkan kelemahan pada diri sendiri dan akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap segala bentuk kegagalan dan
*      Pemimpin yang m,empunyai potensi untuk sampai pada kedudukan Kepimpinan Aras 5.

Collins mderumuskan bahawa kerendahan diri dan kehendak profesional adalah kunci kepada Kepimpinan Aras 5. Formula beliau adalah: Kerendahan Diri + Kehendak Profesional = Kepimpinan Aras 5.

Terdapat dua aspek Kepimpinan Aras 5 iaitu:

Kehendak Profesional (Professional Will)
Sifat Kerendahan Diri (Personal Humility)
Mencipta kejayaan yang hebat, mencetuskan satu pemangkin kepada perubahan daripada lebih baik kepada lebih hebat.
Mempamerkan kesederhanaan atau kesopanan dengan tidak mengharapkan pujian serta bukannya menunjuk-nunjuk
Mempunyai sifat ketegasan untuk mencapai kejayaan dalam satu jangka masa yang panjang tanpa memperdulikan kepayahan memperolehinya
Bertindak secara diam-diam, tenang berpandukan nilai-nilai kehidupan , tidak memaparkan karismanya, sebaliknya sentiasa memberi motivasi
Menetapkan beberapa piawaian bagi membangunkan organisasi hebat, tanpa kompromi
Menyalurkan semua cita-cita untuk kecemerlangan organisasi dan tidak kepada keuntungan peribadi; membina barisan pelapis untuk mengekalkan kehebatan pada masa hadapan
Bertangungjawab atas kegagalan tanpa menyalahkan sesiapa, faktor luaran atau takdir.
Kejayaan organisasi bergantung kepada kekuatan ahli, faktor luaran dan takdir dan bukan semata-mata kepada keupayaan diri sendiri.

Manakala aras-aras Kepimpinan Aras 5 adalah:

Aras 1 : Individu Berkeupayaan Tinggi
Individu yang berkeupayaan tinggi sentiasa membuat sumbangan yang produktif dengan cara sentiasa bermaklumat, berkemahiran serta memperlihatkan perilaku yang baik.

Aras 2: Ahli Pasukan Yang Menyumbang
Ahli pasukan pemimpin pelapis yang mempunyai iltizam tinggi memberikan sumbangan individu bagi menyempurnakan tugasan kumpulan berupaya bekerja secara efektif dengan orang-orang lain di dalam pasukan.

Aras 3 : Pengurus Kompeten
Pengurus yang berkompeteni menyusun staf dan sumber-sumber ke arah keberkesanan dan kelancaran objektif-objektif yang telah ditetapkan.

Aras 4 : Pemimpin Berkesan
Kepimpinan berkesan yang berupaya menggerakkan iltizam dan sentiasa memburu visi yang jelas serta sentiasa merangsang pencapaian tertinggi sebagai ukuran piawaian.

Aras 5 : Eksekutif Aras Lima
Kepimpinan yang membina kehebatan menerusi gabungan unsur merendah diri dan kehendak profesional.

Seterusnya pemimpin yang benar-benar menghayati ciri-ciri Kepimpinan Aras 5 akan mampu membina momentum sehingga berupaya mencapai tahap prestasi unggul. Ini dijelaskan melalui konsep Flywheel. Ia bermula daripada proses pembentukan warga organisasi yang berdisiplin melalui pembinaan Kepimpinan Aras 5. Pada peringkat ini juga sistem pengurusan ditambah baik bersama-sama strategi organisasi. Momentum kecemerlangan akan terbina apabila warga organisasi berjaya menghadapi situasi getir serta berupaya merungkai kekusutan, di samping mengutamakan yang penting dan mengetepikan perkara yang remeh.

Wallahu a’lam.

Mohd Shahrul Iza b Ismail
PrOD, IAB, 2011

No comments:

Post a Comment