Tuesday, February 14, 2012

Tunjuki


Ya Allah Ya Tuhanku, setiap kali didiamkan oleh dosa-dosaku, maka setiap kali itu pula kemurahanMu mendorongku untuk memohon. Dan setiap kali kelemahanku menjadikan aku putus asa, maka setiap kali itu pula kurniaMu mendorongku untuk memohon. Tuhanku, bila kebaikan seseorang tidak dapat menolong dirinya, kemudian bagaimana dengan dosa-dosanya?. Dan bila hakikat seseorang  itu masih dapat didakwa, lalu bagaimana dengan kekurangan-kekurangan yang dimilikinya?.

Tuhanku, bila Engkau tidak hadir, dan bila Engkau telah jauh, sampai bekas-bekas yang sampai kepadaMu. Sungguh butalah mata yang tidak dapat melihatMu sedang memperhatikan. Sungguh rugilah perdagangan seorang hamba yang tidak mendapat bahagian  dari kecintaanMu. Tuhanku, inilah kehinaanku kelihatan di hadapanMu. Inilah keadaanku yang tidak tersembunyi bagiMu. Hanya dari Engkau aku bermohon. DenganMu, aku beristidlal. Tunjukilah aku dengan cahayaMu. Dirikanlah aku dengan ubudiyah yang sungguh-sungguh di hadapanMu.

Tuhanku, ajarkanlah aku dengan ilmuMu yang tersimpan. Lindungilah aku dengan rahsia AsmaMu yang terlindung. Hanya kepadaMu aku meminta tolong, maka tolonglah aku. KepadaMu aku menyerahkan diri, maka janganlah ditolak. Aku berharap atas segala kurniaMu maka janganlah Engkau harap bagiku. KepadaMu aku berintisab, maka janganlah Engkau jauhkan. Di pintuMu aku berdiri maka jangan Engkau usir aku…ameen Ya Raab.

No comments:

Post a Comment