Pendidikan dan roh
kehidupan
Steven Silbiger dalam Jews Phenomenan (200:33) memberikan enam prinsip
nilai berkaitan kaedah membangun kualiti pendidikan untuk anak-anak Yahudi (the
Jews value education) iaitu :
1. Bina keyakinan diri
anak
Ibu bapa wajib menceritakan sejarah bangsanya, keturunannya dan segalanya
untuk membentuk karakter yang mengagungkan keyahudiannya. Anak-anak juga diajar
tentang penderitaan generasi terdahulu yang merempat dan menjadi mangsa
pembunuhan kejam. Mereka didoktrin supaya menjadi cahaya terang dunia (tikkun olam).
2. Membina
kebolehan untuk mendorong kepuasan
Anak-anak ditanam agar menjadi manusia hebat melalui kaedah mendorong
kenikmatan.Sifat ini berkait dengan jiwa keusahawanan, iaitu memacu diri agar
tidak menjadi pengguna semata-mata sebaliknya mengaut keuntungan besar. Membaca
buku sebahagian daripada deferred
gratification; menimba pengetahuan sebanyaknya, kemudian hasilnya akan
dituai kemudian. Anak-anak dididik untuk mengurus belanjawan menerusi tabungan
dan mencatat pembelanjaan dan pendapatan.Tanpa sedar, mereka sedang dididik
sebagai usahawan dan memasuki dunia perakaunan.
3. Memilih
pendidikan yang terbaik.
Dr Sowell menulis : Alasan mengapa orang Yahudi memperoleh pendapatan
tertinggi, bukan kerana Yahudi menikmati pendidikan yang banyak, tetapi mereka
memasuki lembaga pendidikan yang berkualiti dan mempunyai semangat untuk meraih
hidup yang lebih baik.
4. Membangun dan
mengetengahkan generasi yang terpelajar
Anak-anak dikembangkan kemampuan untuk memperolehi maklumat, didorong untuk
membaca dan memperhatikan berita di surat khabar atau televisyen. Pandangan mereka
terhadap dunia ditekankan.Dailog yang sentiasa diadakan akan membentuk
imaginasi dan memberikan pandangan luas. Peta dunia dibuka pada anak-anak untuk
dibaca dan didengar.
5. Mencipta
pengalaman pendidikan
Pendidikan adalah pembelajaran berterusan menerusi pelbagai media.
Pengalaman adalah guru utama. Setiap kegiatan dijadikan topik
pembelajaran.Komunikasi anak dan penjaga memberi impak dan pemerolehan ilmu
bila sesuatu destinasi dikunjungi. Anak-anak diekspresikan fikiran dan perasaan
serta membuat kesimpulan yang diyakini sebagai sesuatu yang baik dan memperkaya
khazanah pemikiran mereka.
6. Meningkatkan
kemahiran
Ketrampilan salah satu kunci kehidupan. Dorongan diberikan pada anak-anak
untuk disesuaikan dengan realiti yang ada. Bakat dan bidang dikembangkan.
Pendidikan di rumah ditekankan. Dari rumahlah segala kebiasaan dan pola
pemikiran anak-anak mereka diwarnai. Mereka percaya bahawa rutin positif akan
melahirkan hasil yang positif sebagaimana ungkapan Samuel Johnson (1709-1784) :
Mata rantai kebiasaan seringkali terlalu kecil untuk dirasakan sampai pada
saatnya. Kebiasaan itu sangat sukar diubah.
Wallaahu a’lam
Mengapa Yahudi
berprestasi
Drs. H. Toto
Tasmara
No comments:
Post a Comment