Kelebihan menziarahi orang sakit
Terdapat banyak kelebihan menziarahi orang yang sedang sakit
sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadith-hadith Nabi saw antaranya:
1.Sesiapa yang menziarahi orang yang sedang sakit dia
memperolehi kelebihan seperti mengutip buahan yang berada di dalam syurga. Ini
berdasarkan hadith Nabi saw : Sesungguhnya
seorang muslim apabila dia menziarahi saudara muslimnya (yang sakit),
sentiasalah dia berada dalam keadaan sedang mengutip buahan di dalam kebun syurga
sehinggalah dia pulang.
2.Malaikat berselawat ke atas orang yang menziarahi
saudara semuslimnya yang sedang sakit. Perkara ini berdasarkan hadith Nabi saw
yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi daripada ‘Ali rhu: Tiada seorang muslim yang menziarahi seorang muslim lain (yang sedang
sakit) pada waktu pagi, melainkan 70 ribu malaikat berselawat ke atasnya
sehingga ke petang, jika dia menziarahi saudaranya itu pada waktu petang, 70 ribu
malaikat akan berselawat ke atasnya sehingga ke subuh, dan untuk dia sebuah
kebun di dalam syurga.
3.Memperolehi
rahmat daripada Allah swt berdasarkan hadith: Sesiapa yang menziarahi saudaranya yang sedang sakit, dia sentiasa
sedang menuju ke dalam rahmat (Allah) sehinggalah dia duduk, apabila dia duduk,
dia berada di dalam rahmat tersebut.
4. Malaikat mendoakan
kebaikan untuknya berdasarkan hadith: Sesiapa
yang menziarahi orang yang sedang sakit atau saudara semuslimnya kerana
mengharapkan balasan daripada Allah, ada malaikat yang akan menyeru: semoga
kamu memperoleh dan berada dalam kebaikan di dunia dan akhirat, dan kamu telah
menempah satu tempat di dalam syurga.
Ini semua berupa sebahagian galakan daripada Nabi saw kepada
umat baginda agar kita teruja untuk menghidupkan sunnah menziarahi saudara
semuslim kita yang sedang sakit. Sunnah ini bukanlah terhad dalam menziarahi
orang sakit yang kita kenali sahaja, bahkan yang disyariatkan juga ialah kita
menziarahi orang yang kita kenal mahupun tidak.
Sebahagian ulama mengatakan orang sakit yang wajib diziarahi
itu ialah orang yang sakitnya itu menyebabkan dia tidak dapat berjumpa dengan
orang lain. Adapun orang sakit yang masih boleh keluar dari rumahnya dan boleh
berjumpa dengan orang lain, maka hukum menziarahinya bukanlah suatu kewajipan. Ini menunjukkan samaada orang sakit itu
kita kenali ataupun tidak, kita disyariatkan untuk menziarahinya.
Sama halnya jika pesakit itu tidak ada hubungan mahram (ajnabi atau yang boleh berkahwin) dengan kita. Kita tetap dibenarkan untuk menziarahinya dengan kita menjaga tiga syarat di bawah ini:
i. Menutup aurat
ii. Tidak mungkin
menimbulkan fitnah
iii. Tidak
berduaan dengan pesakit
al-Imam
al-Bukhari meletakkan satu bab di dalam sahihnya iaitulah “Bab orang perempuan
menziarahi orang lelaki, dan Ummu Darda’ pernah menziarahi seorang lelaki ahli
masjid dari golongan Ansar”. Di bawah bab ini al-Imam al-Bukhari meletakkan
hadith yang diriwayatkan daripada ‘Urwah, di mana ‘Aisyah ra. berkata: Ketika Rasulullah saw baru sampai di Madinah
(dalam peristiwa hijrah), Abu Bakr dan Bilal ra ditimpa sakit. Lalu ‘Aisyah
berkata: Aku menziarahi mereka berdua, lalu aku berkata, wahai bapa (Abu Bakr)
bagaimana keadaanmu, dan wahai Bilal bagaimana keadaanmu…?”
Hadith ini menunjukkan ‘Aisyah ra menziarahi bapanya dan
Bilal yang sedang sakit, sedangkan Bilal bukan mahram kepada ‘Aisyah ra, Namun
pada ketika itu Abu Bakar (Bapa ‘Aisyah) ada bersama Bilal.
Imam Muslim pula di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan
daripada Anas bin Malik ra. yang menceritakan: Abu Bakr pernah berkata kepada
‘Umar ra. setelah kewafatan Nabi saw.: Mari
kita pergi menziarahi Ummu Aiman, sebagaimana baginda dahulunya menziarahi
beliau, lalu mereka berdua pergi menziarahi Ummu Aiman.
Hadith ini juga menunjukkan Abu Bakr tidak bersendirian
pergi menziarahi Ummu Aiman sebaliknya beliau ditemani oleh Umar ra.
Ibn al-Jauzi berkata: Dan
yang utama adalah memahami perkara ini (lelaki menziarahi perempuan ajnabi)
bagi sesiapa yang tidak memungkinkan berlakunya fitnah, seperti menziarahi
orang yang sudah tua.
Di dalam Sunan
Ibn Majah, Anas menyambung ceritanya dengan berkata: Apabila kami sampai kepada Ummu Aiman, tiba-tiba beliau menangis, lalu
Abu Bakr dan Umar bertanya kepadanya: Apakah yang menyebabkan engkau menangis
wahai Ummu Aiman?, sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah itu adalah kebaikan
untuk RasulNya. Lalu Ummu Aiman menjawab: Sesungguhnya aku benar-benar
mengetahui apa yang ada di sisi Allah itu adalah kebaikan untuk RasulNya, akan
tetapi aku menangis kerana wahyu telah berhenti dari diturunkan. Anas
berkata: Perkara itu menyebabkan Abu Bakr dan Umar juga menangis bersamanya.
Wallaahu a’lam.
( mufti.perlis.gov.my )
Ya Allah jadikan
kami mencintai KalamMu (al-Quran) sama sepertimana cintanya Abu Bakr, Umar dan
Ummu Aiman kepada KalamMu.
No comments:
Post a Comment