Thursday, February 14, 2013

Adab merawat, melawat dan pengurusan pesakit nazak (1)


Adab merawat pesakit

1. Wajib bercakap benar dalam semua keadaan termasuk ketika merawat pesakit. Allah swt berfirman : Wahai orang-orang yang beriman bertakwalah kepada Allah dan jadilah kamu bersama orang-orang yang benar. (al-Taubah:119)

Ayat ini merupakan arahan supaya bercakap benar dan ia adalah suatu kewajipan, terdapat juga ancaman bagi sesiapa yang tidak bercakap benar seperti hadis nabi saw :

Hendaklah kamu semua menjadi orang-orang yang benar, kerana sesungguhnya sikap benar itu membawa kepada kebaikan, kebaikan itu pula membawa kepada syurga. Sesungguhnya seorang lelaki yang bercakap benar sehinggalah dia dicatit di sisi Allah sebagai seorang yang benar. Jauhilah kamu semua dari berbohong, kerana sesungguhnya berbohong itu akan membawa kepada perbuatan jahat, dan perbuatan jahat itu akan membawa kepada neraka. Sesungguhnya seorang lelaki yang berbohong sehinggalah di dicatit di sisi Allah sebagai seorang pembohong. (HR: Muslim)

Bercakap benar kepada pesakit dalam ertikata pesakit dan keluarganya perlu menerima maklumat dan berita yang benar tentang keadaannya. Sikap benar ini menjadikan pesakit berasa percaya dan berpuas hati dengan maklumat pihak yang merawatinya.

Al-Syeikh Dr. Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti menyebut: Keumuman semua nas-nas ini, merangkumi juga para doktor dan para pembantunya, mereka dituntut oleh agama untuk bercakap benar dan memberikan maklumat yang benar tentang keadaan orang sakit dan penyakitnya. Haram ke atas mereka memberikan maklumat yang bertentangan dengan keadaan sebenar. (Ahkam al-Jarahah al-Tibbiyyah (Hukum-hakam Pembedahan Perubatan), hal: 312)

Jika demikian keadaannya, bagaimana pula jika mereka berhadapan dengan situasi di mana sekiranya maklumat benar itu diberikan kepada pesakit ia akan memburukkan lagi keadaannya? Apakah ketika ini diharuskan bercakap bohong?

Dr. Muhammad bin Muhammad Mukhtar al-Syanqiti berkata: Yang lebih zahir, dan ilmu yang sebenarnya adalah di sisi Allah, bahawa tidak boleh juga kepada para doktor dan para pembantunya untuk bercakap bohong kepada pesakit dalam keadaan seumpama ini kerana perkara-perkara berikut:

i. Keumuman dalil yang mengharamkan bercakap bohong.

ii. Sekiranya pesakit diberikan maklumat yang benar tentang keadaannya, ia akan menatijahkan beberapa kebaikan, di mana dia dapat meninggalkan wasiat seterusnya memperoleh pahala dengan bersedia melakukan amalan-amalan soleh seperti perbanyakkan zikir, sedekah dan seumpamanya dari amalan-amalan baik dan taqwa. Sebaliknya jika berbohong dan berbuat helah kepadanya akan melupuskan kebaikan-kebaikan ini kepadanya, dan akan menyebabkan perkara-perkara buruk yang lain dan terabainya hak orang lain (dengan wasiatnya) yang tidak sepatutnya berlaku.

iii. Sekiranya doktor bimbang kemerbahayaan kepada pesakit dengan maklumat yang diberikannya, maka doktor boleh menyampaikan maklumat benar itu kepada penjaganya dan ahli keluarga yang terdekat, untuk mereka menyampaikan kepadanya dengan cara yang lebih sesuai. Kerana kebiasaannya ahli keluarga terdekat lebih mengetahui keadaan pesakit, perkara ini dapat mengelak dari berlaku kemudharatan yang dijangka kepada pesakit. Namun sekiranya kebimbangan tetap ada (berlakunya kemudharatan kepada pesakit), maka penjaga dan ahli keluarganya tidak perlu memberikan maklumat tersebut kepadanya, sebaliknya mereka yang akan melaksanakan kewajipan pesakit yang telah sampai pada keadaannya, mereka bertanyakan juga hak-hak yang dipikulnya, dan mereka memberi galakan kepadanya untuk banyak melakukan perkara-perkara kebaikan. (mudah-mudahan) dengan cara ini dapat mengelakkan dari kemudharatan lain dan terlaksananya maslahah agama yang dituntut untuk dilakukan, dalam masa yang sama terpeliharanya hukum asal agama supaya menjauhi dari berbohong. Wallahu a’lam.


2.Menepati temu-janji. Wajib menepati temu-janji yang telah ditetapkan dengan pesakit seperti temu-janji untuk proses pemeriksaan, ujian, analisis dan temu-janji rawatan yang mesti. Ini kerana kesemua temu-janji ini dianggap mulia dan perlu dihormati di sisi agama. Nabi saw bersabda: Tanda-tanda munafiq itu ada tiga: apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkirinya dan apabila diberi amanah dia khianati. (HR: Muslim)

Oleh kerana itu, menepati temu-janji dengan para pesakit dan melaksanakannya mengikut masa yang telah ditetapkan tidak boleh dianggap ringan dan tidak boleh diabaikan, jika tidak ia dikira berdosa, melainkan jika ada keuzuran yang tidak dapat dielakkan.

3.Menunaikan Janji. Wajib memenuhi janji yang dibuat dengan pesakit untuk sesi perubatan dan seumpamanya. Ini kerana janji seumpama ini termasuk di dalam arahan Allah swt untuk ditepati. Firman Allah : Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah kesemua janji…” (al-Maidah: 1)

Jika janji seumpama ini dimungkiri, maka ia dikira sebagai dosa pada pandangan agama, mereka juga dikira bertanggungjawab ke atas kemudharatan yang dialami oleh pesakit tersebut. Dr Muhammad bin Muhammad al-Mukhtar al-Syanqiti menyebut: Terdapat sebahagian yang berpandangan bahawa seorang doktor, jika ia telah mengadakan temu-janji dengan pesakitnya, kemudian dia tidak melaksanakan temu-janji rawatan, dan pesakit itu mati, maka doktor itu dikira sebagai telah membunuh pesakitnya itu dengan sengaja sekiranya dia dengan sengaja tidak melaksanakan temujanjinya, atau disebabkan dengan alasan yang tidak kukuh, dan terbukti dia berniat untuk sengaja untuk tidak memenuhi janji tersebut. (Ibid: 315)

4. Memberi  nasihat kepada pesakit. Ini merupakan tanggungjawab di dalam persaudaraan agama. Di dalam hadith Tamim al-Dariy rhu, Nabi  saw bersabda : Agama itu adalah nasihat, kami bertanya untuk siapa baginda jawap untuk Allah, kitabnya, Rasulnya, pemimpin-pemimpin orang Islam dan orang awamnya.

Al-Bukhari dan Muslim pula meriwayatkan hadith daripada Jarir bin ‘Abdillah rhu yang berkata: Aku membaih Rasulullah untuk mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan menasihati setiap orang Islam.

Oleh itu mereka yang berhubung terus dengan pesakit bertanggungjawab melaksanakan tugas yang mulia ini. Termasuklah memberi bimbingan kepada pesakit melakukan usaha-usaha yang lebih memberi kebaikan kepada diri mereka sendiri.

Termasuk di dalam perkara ini berterus-terang sekiranya mereka tidak dapat lagi mengubati penyakit yang dialami oleh seseorang pesakit dan mencadangkan tempat rawatan lain yang lebih baik kepada pesakit. Perkara ini berlaku mungkin disebabkan kekurangan kelengkapan yang mereka ada, atau kemungkinan juga dari sudut kaedah rawatan yang terdapat di tempat lain lebih mengurangkan kemudharatan yang akan ditanggung oleh pesakit.

Demikian juga, termasuk di dalam kategori nasihat kepada pesakit, menerangkan kepada mereka kesan negatif dari sesuatu rawatan yang diminta oleh pesakit, agar ia jelas kesan yang bakal diterimanya. Kegagalan, cuai dan mengabaikan tanggungjawab ini, dikira sebagai seorang yang berlaku zalim kepada pesakit dari kacamata Islam.

5. Memelihara aurat pesakit. Terdapat banyak dalil-dalil syarak yang menyebut tentang kewajipan memelihara aurat, menutup keburukan dan larangan dari sengaja melihat tanpa ada keperluan yang mendesak.
 
Abu Hurairah rhu meriwayatkan, Nabi saw bersabda: Tidak boleh seorang lelaki melihat aurat orang lelaki yang lain dan tidak boleh perempuan melihat aurat perempuan yang lain.

Demikian juga para ulama telah bersepakat bahawa wajibnya menutup aurat dari dipandang oleh orang ramai. Oleh kerana itu, orang-orang yang berhubung terus dengan para pesakit mereka dituntut untuk beriltizam dengan adab ini dan menghormati kehormatan aurat saudara semuslim. Maka tidak boleh dibuka aurat pesakit lelaki mahupun wanita, melainkan apabila wujudnya keperluan yang mendesak, seperti proses pemeriksaan atau rawatan mesti merangkumi bahagian aurat tersebut. Dalam keadaan mereka tidak membiarkan aurat pesakit boleh dilihat oleh orang lain yang tidak ada kaitan.

Wallaahu a’lam.

( mufti.perlis.gov.my )

No comments:

Post a Comment