Amalan sunnah sebaik sahaja kematian
Antara perkara yang diajarkan kepada kita oleh Nabi S.A.W.
terhadap saudara kita yang baru meninggal dunia ialah:
1- Menutup mata mayat dan mendoakannya. Berdasarkan hadith
dari Ummu Salamah katanya: Rasulullah
saw. masuk kepada Abu Salamah yang telah meninggal dunia, dan kedua matanya
terbuka, lalu baginda memejamkan kedua mata Abu Salamah sambil berkata:
“Sesungguhnya ruh apabila diambil, diikuti dengan mata.” Lalu ahli keluarganya
riuh memperkatakannya, baginda bersabda: “Jangan kamu semua memperkatakan
kecuali kebaikan, kerana sesungguhnya para malaikat mengaminkan apa yang kamu
semua katakan,” Kamudian baginda membaca (doa): “Ya Allah ampunlah Abu Salamah,
tinggikanlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk, dan
jadilah penggantinya ke atas keluarga yang ditinggalkannya, ampunkanlah kami
dan dia wahaiTuhan sekelian alam. Dan lapangkanlah kuburnya serta berilah
cahaya kepadanya ketika di dalam kubur.”
2- Membuat ikatan
dari bawah dagu ke kepala bertujuan menutupkan mulut yang terbuka. Ibn Qudamah
berkata: Digalakkan menahan dua rahangnya dengan ikatan memanjang dari atas
kepala. Ini kerana mayat jika dibiarkan terbuka dua mata dan mulutnya tanpa
ditutup sehingga ia menjadi sejuk, dia akan terus berada dalam keadaan terbuka
dan ini akan memburukkan keadaannya. Keadaan ini juga membolehkan ia dimasuki
serangga, dan dimasuki air ketika memandikannya.
3- Melembutkan
sendi-sendi anggota mayat dengan cara melipat-lipatkan siku dan bahu tangan,
lutut dan peha kaki. Ini bertujuan agar ia tidak terus keras dan akan
menyukarkan proses menanggalkan pakaiannya dan memandikannya. Namun jika mayat
telah menjadi sejuk dan anggotanya menjadi keras, tidak perlu melakukan proses
ini kerana dibimbangi akan mematahkan anggota mayat.
4- Menyelimuti mayat. Menyelimut keseluruh badannya,
berdasarkan hadith ‘Aisyah ra. katanya: Bahawa
Rasulullah saw. ketika wafat baginda ditutup dengan selimut Hibarah (sejenis
kain buatan Yaman)
Ini bagi mayat yang bukan dalam keadaan Muhrim (orang yang
berihram Haji atau Umrah). Jika mayat dalam keadaan muhrim, tidak ditutup kepala
dan wajahnya berdasarkan hadith Ibn ‘Abbas ra.: Ketikamana seorang lelaki wukuf di ‘Arafah, kemudian dia terjatuh dari
tunggangannya, lalu patah lehernya. Lalu Nabi saw bersabda: Mandikan dia dengan
air dan daun Bidara, dan kafankan dia dengan dua pakaian ihramnya, jangan kamu
semua wangikan dia, dan jangan tutup kepalanya, kerana Allah akan bangunkannya
pada hari kiamat dalam keadaan bertalbiah (berihram).
5- Meletakkan
sesuatu yang sederhana berat di atas perut jenazah untuk menghalangnya dari
membuncit, terutama bagi jenazah yang tidak dapat disegerakan pengurusannya
disebabkan ada keperluan yang dibenarkan oleh Syara’. Ibn Qudamah berkata: Dan
diadakan (diletak) di atas perut jenazah itu sesuatu besi seperti cermin
(cermin daripada besi) atau seumpamanya, agar perutnya tidak membuncit /
membengkak.
Perkara ini terdapat dari athar sebagian sahabat Nabi saw.
seperti Anas bin Malik ra. al-Imam al-Baihaqi di dalam al-Sunan al-Kubra
daripada ‘Abdullah bin Adam katanya: “Maula Anas bin Malik meninggal dunia
ketika telah tenggelamnya matahari. Lalu Anas bin Malik berkata : Letakkanlah
di atas perutnya sesuatu besi.
Dan diriwayatkan daripada al-Sya’biy, di mana beliau pernah
ditanya tentang pedang yang diletakkan di atas perut jenazah. Lalu beliau
menjawab: Hanyasanya diletakkan seperti
itu kerana bimbang perutnya membuncit/membengkak.
Ibn Abi Syaibah pula meriwayatkan daripada ‘Amir
al-Sya’biy katanya : Digalakkan untuk diletakkan pedang
di atas perut mayat.
Al-Syeikh Sa’id bin ‘Ali bin Wahf al-Qahtani di dalam
risalah beliau Ahkam al-Janaiz fi Dhau al-Kitab wa al-Sunnah berkata: Akan tetapi jika disegerakan pengurusan
jenazah itu, atau diletakkan jenazah itu di dalam peti ais (untuk mayat) dan
perutnya tidak akan kembung, maka tidak perlu untuk meletakkan sesuatu di atas
perutnya.
6- Meletakkan
mayat di atas katil atau sesuatu dalam keadaan direndahkan bahagian kakinya. Al-Imam
al-Baihaqi rh. berkata daripada Abdullah bin ‘Abbas ra. katanya: Apabila selesai dari persediaan jenazah
Rasulullah saw. pada hari selasa, baginda diletakkan di atas katil di rumah
baginda saw
7- Menyegerakan
pengurusan pengkebumian apabila telah nyata kematian. Ini berdasarkan hadith
daripada Abu Hurairah ra., Nabi saw. bersabda: Segerakanlah pengurusan jenazah, kerana sekiranya ia jenazah yang baik,
ia berupa kebaikan yang kamu semua segerakan kepadanya, jika jenazah itu
sebaliknya, ia berupa keburukan yang dilepas oleh kamu semua.
Juga hadith daripada Sa’id al-Khudriy ra, Nabi saw.
bersabda: Apabila jenazah diangkat dan
dibawa oleh pembawanya, jika jenazah itu baik, ia akan berkata: Segerakanlah
aku, segerakanlah aku. Jika ia jenazah yang tidak baik, dia akan berkata:
alangkah binasanya, ke mana kamu semua hendak membawa aku? Suaranya itu
didengari oleh setiap makhluk melainkan manusia, sekiranya manusia mendengari
teriakannya, pasti mereka akan jatuh pengsan.
Hukum menyegerakan pengurusan jenazah ini adalah sunat.
Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan hadith ini di dalam Fath
al-Bari menukilkan pandangan Ibn Qudamah yang mengatakan arahan Nabi saw.
menyegerakan pengurusan jenazah adalah arahan yang membawa kepada hukum sunat
dan bukannya wajib, hukum sunat ini telah disepakati oleh kesemua para ulama,
melainkan pandangan syaz (ganjil) Ibn Hazm yang mengatakan ia wajib.
Dibenarkan menangguhkan pengebumian jenazah selama-mana ada
maslahah dan tidak menimbulkan keburukan yang lain. Sepertimana para sahabat
menangguhkan pengebumian jenazah Nabi saw. disebabkan ada maslahah yang tidak
dapat dielak.
8- Mengetahui kelebihan dan pahala bagi orang yang
menguruskan pemandian jenazah, merahsiakan aib jenazah dan mengikhlaskan niat
melakukannya kerana Allah swt. Abu Rafi’ ra. berkata, Nabi S.A.W. bersabda: Sesiapa yang memandikan (jenazah) seorang
muslim dan merahsiakan keaiban yang dilihatnya, Allah mengampunkannya sebanyak
empat puluh kali, dan sesiapa yang menggalikan kubur (untuk jenazah seorang
muslim) kemudian mengebumikannya, diberikan pahala kepadanya seperti dia
membuatkan rumah dan diberikan kepada (jenazah tersebut) sehingga ke hari
kiamat. Sesiapa yang mengkafankan (jenazah seorang muslim), Allah akan
memakaikan ia dengan pakaian sutera yang halus dan tebal dari syurga.
Hadith ini menunjukkan kelebihan yang amat besar untuk
mereka yang ikhlas menguruskan pengurusan jenazah saudara semuslim. Mereka
antara orang yang akan diberikan pakaian di akhirat pada saat semua orang
bertelanjang menantikan saat pembalasan daripada Allah swt
Al-Imam Ibn Qudamah ketika mengulas tentang merahsiakan
keaiban mayat berkata: Jika ia melihat sesuatu
yang baik (pada jenazah) seperti tanda-tanda baik, muka yang bercahaya, wajah
yang dalam keadaan senyum dan seumpamanya, disunatkan dia menceritakannya agar
memperbanyakkan orang memohon rahmat untuknya, dan agar adanya galakan untuk
mencontohi apa yang dilakukan oleh jenazah (ketika hidupnya)…
9- Menyedari akan kemuliaan jenazah muslim. Kedudukannya
adalah sama seperti ketika hidupnya. Daripada ‘Aisyah rh. katanya, Rasulullah
saw. bersabda: Sesungguhnya mematahkan
tulang mayat seorang mukmin, sama seperti mematahkannya ketika hidupnya.
10- Dibenarkan
mencium mayat, berdasarkan hadith daripada ‘Aisyah ra.: Rasulullah saw mencium Uthman bun Maz’uun yang telah meninggal dunia,
dan baginda menangis.
Demikian juga Abu Bakar R.A. mencium jenazah Nabi saw.
ketika baginda wafat seperti hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari
rh. daripada ‘Aisyah dan Ibn ‘Abbas ra.: Bahawa
Abu Bakar mencium Nabi saw. selepas ketika baginda wafat.
11- Bersabar dan
dibenarkan menangis yang tidak dalam bentuk meratap. Kerana Nabi saw menangis
dengan kematian anak baginda Ibrahim. Lalu Abdul Rahman bin Auf bertanya kepada
Rasulullah saw. apabila melihat baginda menangis: Dan engkau (menangis) wahai rasulullah? Sabda Nabi saw.: Wahai Ibn ‘Auf, sesungguhnya ia adalah rahmah (kasih sayang) yang
kemudiannya akan diikuti dengan yang lainnya. Baginda menyambung : Sesungguhnya mata
mengalirkan air mata, dan hati bersedih. Dan kita tidak mengatakan melainkan
apa-apa yang diredai oleh Tuhan kita sahaja, dan kami dengan pemergian engkau
wahai Ibrahim benar-benar bersedih hati.
12- Dikebumikan mayatnya di bandar dia meninggal
dunia. Jangan memindahkannya ke tempat lain. Kerana perbuatan
memindahkannya ke tempat lain menyalahi arahan Nabi saw untuk menyegerakan
pengkebumian mayat berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah dan hadith Jabir Bin
Abdillah : (maksudnya) : Setelah berlaku peperangan Uhud, semua yang syahid
diangkat untuk ditanam di Baqi’, tiba-tiba seorang menyeru bagi pihak
Rasulullah saw, bahawasanya baginda menyuruh kamu semua mengebumikan orang yang
terbunuh syahid di tempat mereka terbunuh (Uhud), selepas Ibuku telah membawa
jenazah bapa dan bapa saudaraku untuk dikebumikan di Baqi’, kemudian diperintahkan
untuk dikembalikan.
Dalam riwayat
lain: “Kamipun mengembalikan dua mayat itu untuk dikembalikan ke Uhud.” (Tirmizi
mengatakan riwayat ini Hasan dan sahih)
Al-Imam al-Nawawi di dalam al-Azkar berkata:
(Maksudnya): “Jika dia telah mewasiatkan untuk dipindahkan (mayatnya) ke tempat
lain, jangan laksanakan wasiatnya. Jika dipindahkan juga ianya adalah haram
berdasarkan mazhab yang benar dan terpilih yang telah disebut oleh ramai ulama
dan yang telah dijelaskan oleh ramai para pentahkik.”
13- Warisnya segera menunaikan hutangnya dari hartanya,
walau terpaksa menggunakan kesemuanya. Jika ada yang ingin membantu membayarnya
tidak mengapa.
Diri seorang
mukmin itu bergantung dengan hutangnya, hingga diselesaikan darinya. (Ibn Majah
dan al-Tirmizi dan beliau berkata hadith ini Hasan)
14- Harus
memberitahu kematian, dengan syarat tidak melakukan perkara-perkara yang
dilarang.
15- Bagi yang
mendengar berita kematian, hendaklah mendoakan orang yang ditimpa musibah. Dan
harus mengucapkan al-Istirja’
Wallahu a’lam.
(
mufti.perlis.gov.my )
No comments:
Post a Comment